طرز تهیه دمنوش زیره سبز برای لاغری

تب لاغری با زیره مدتیست که بین مردم رواج پیدا کرده. زیره مانند بسیاری از ادویه های دیگر، قرن هاست که به عنوان دارویی طبیعی برای درمان بیماری ها و مشکلات متفاوت استفاده می شود. پژوهش ها نشان داده اند که زیره آثار فراوانی روی بدن دارد. آنتی اکسیدان های موجود در این ادویه، خطر سرطان ، مشکلات قلبی عروقی، التهاب و دیابت نوع 2 را کاهش می دهد. بذر زیره رشد سلول های سرطانی را مهار و از لخته شدن خون جلوگیری می کند. علاوه بر این مدتیست که گفته می شود زیره برای لاغری شکم مفید است. برخی پژوهش ها ادعا می کنند اضافه کردن زیره برای لاغری به برنامه غذایی یک روش مناسب برای کاهش وزن است.

طرز تهیه دمنوش زیره سبز برای لاغری

اکسیداسیون باعث تغییر در ظاهر، طعم و حتی خواص چای سبز دکتر بیز می شود. هر چه میزان اکسیداسیون بیشتر باشد رنگ چای به سمت تیرگی بیشتر می رود. محصولی که آن را با نام چای سیاه می شناسیم، در واقع دارای بیشترین میزان اکسیداسیون در بین انواع چای می باشد. همچنین محصولی که از مراحل بین تبدیل شدن چای سبز به چای سیاه به دست می آید را با نام چای اولونگ (چای اولانگ یا چای شاهانه) می شناسیم.

البته تنها یک غذا یا چاشنی مانند جادو برای کاهش وزن عمل نمی کند. در هر صورت برای کاهش وزن باید در میزان کالری دریافتی و مصرفی تغییر ایجاد کنید. اضافه کردن زیره به غذاها سبب کاهش وزن چشمگیری نمی شود، اما افزودن آن به برنامه غذایی متعادل و کم کالری به کاهش وزن کمک می کند.

آیا لاغری با زیره حقیقت دارد؟

در سال 2014 پژوهشی بر روی خانم هایی با اضافه وزن انجام شد. در این تحقیق 88 خانم به دو گروه تقسیم شدند و به مدت 3 ماه تحت آزمایش قرار گرفتند. به گروه اول دو وعده در روز ماست به همراه 3 گرم زیره و به گروه دوم دو وعده ماست بدون زیره داده شد. در عین حال تمامی شرکت کنندگان از برنامه غذایی یکسانی پیروی می کردند. بعد از سه ماه مشخص شد گروهی که ماست را همراه با زیره می خوردند نسبت به گروه دیگر کاهش وزن بیشتری را تجربه کرده اند.

پژوهش دیگری در سال 2015 به بررسی تاثیر زیره و کاهش وزن پرداخت. شرکت کنندگان به مدت هشت هفته در یکی از این سه گروه قرار گرفتند: مکمل زیره، مکمل ارلیستات و یک گروه شبه دارو. دو گروه اول بعد از هشت هفته، نسبت به گروه سوم وزن بیشتری کم کردند. سطح انسولین افراد حاضر در گروه اول، نسبت به دو گروه دیگر بسیار کمتر بود. این تحقیق نیز در نتیجه گیری خود اظهار کرد که زیره به لاغری کمک می کند.

مصرف این مکمل ها برای لاغری ممکن است نتایج کوتاه مدت داشته باشد. استفاده طولانی مدت از مکمل ها و تنظیم کننده های وزن توصیه نمی شود. به همین دلیل باید پژوهش های بیشتری درباره اضافه کردن زیره به برنامه غذایی و تاثیر آن روی کاهش وزن انجام شود.

کدام زیره برای لاغری بهتر است؟

به طور کلی دو نوع زیره سبز و سیاه در طبیعت وجود دارد. زیره سیاه نسبت به زیره سبز از حجم کمتری برخوردار است اما دارای عطر بیشتری می باشد. طعم تند زیره سبز نیز از زیره سیاه بیشتر است و زیره سیاه کمی شیرین تر می باشد. به طور کلی زیره یک ادویه پر از خاصیت است که بیشتر در کشورهای چین، مکزیک، پاکستان، افغانستان، هند و مناطقی از ایران رشد می کند. از پودر زیره سبز در فلفل نیز استفاده می شود. زیره موجب افزایش سوخت و ساز بدن می گردد به همین دلیل کاهش وزن با زیره امکان پذیر است.

نظر کارشناسان در مورد اینکه کدام نوع زیره تاثیر بیشتری بر لاغری دارد، متفاوت می باشد. زیرا نحوه عملکرد بدن است که می تواند نسبت به زیره سبز و سیاه واکنش نشان بدهد و بر روند لاغری تاثیرگذار باشد. اما به عقیده بسیاری از کارشناسان طب سنتی تاثیر زیره سیاه بر کاهش وزن بیشتر از زیره سبز است. البته باید زیره سیاه را به شکل عرق و زیره سبز را به شکل دمنوش مصرف کرد تا به خوبی از خواص آنها بهره مند شد. در این میان برخی از افراد نیز معتقد هستند که زیره سبز کمک بسیار بیشتری به تسریع هضم غذا و دفع سموم از بدن و دستگاه گوارش می کند، پس عملکرد موثرتری در کاهش وزن دارد.

خواص زیره سبز برای زنان

زنان در کنار لاغری با خواص دمنوش شاه تره مصفی خون می توانند از دیگر خواص بی شمار این ادویه گیاهی نیز بهره مند شوند. زنان با استفاده از زیره سبز می توانند بسیاری از مشکلات خود در زمان قاعدگی، بارداری و شیردهی را رفع کنند. بسیار از خانم ها در دوران قاعدگی دچار کم خونی می شوند. زیره سبز منبع غنی از آهن است و مصرف آن در دوران قاعدگی می تواند خون از دست رفته را به آن ها بازگرداند. همچنین زیره سبز می تواند دردهای دوران قاعدگی را کاهش دهد. البته استفاده بیش از حد از زیره سبز در دوران قاعدگی می تواند سبب افزایش خونریزی در خانم ها شود. گفتنی است زیره سیاه برای درمان عفونت های رحم و تنبلی تخمدان ها نیز موثر می باشد.

تفاوت زیره سبز و زیره سیاه و خواص آنها

1.    طعم زیره سبز از زیره سیاه به مراتب قوی تر است. زیره سیاه طعمی همانند شیرین بیان دارد و همچنین از لحاظ ظاهری زیره سیاه بسیار شبیه به انیسون و رازیانه است، اما زیره سبز تلخ مزه است و طعمی قوی دارد.
2.    از نظر ظاهری رنگدانه های زیره سبز از زیره سیاه روشن تر است.
3.    از لحاظ اندازه نیز دانه های زیره سبز از زیره سیاه بزرگتر و درشت تر است. زیره سیاه دانه های کوچک هلال شکل دراد که چند وجهی نیز به نظر می رسد.
4.    زیره سبز و زیره سیاه از گیاهان مختلفی به وجود می آیند. از خشک کردن میوه گیاه Cuminum cyminum  زیره سبز به دست می آید در حالی که زیره سیاه میوه  خشک شده گیاه Carum carvi  است.
5.    از زیره سیاه معمولا در غذا های آلمانی، نان چاودار، نان تست فرانسوی، کلوچه و یا کیک و همچنین درست کردن سوسیس های خانگی استفاده می شود. اما از زیره سبزاغلب برای تهیه غذا های مکزیکی و هندی مورد استفاده قرارمی گیرد.
6.    زیره سبز از اصلی ترین اجزای تهیه ادویه های گرام ماسالا و پودر کاری است.
7.    عمر گیاه زیره سیاه نزدیک به دو سال است در صورتی که زیره سبز یک سال عمر می کند.

محققین معتقدند زیره برای بدن بسیار خاصیت دارد و حتی می تواند باعث کاهش وزن شود. زیره این قابلیت را دارد که متابولیسم شما را افزایش دهد، سطح کلسترول خون را پایین بیاورد و به کاهش قندخون شما نیز کمک می کند. مطالعات تایید می کنند که مصرف زیره می تواند برای برخی از افراد که سعی در کاهش وزن دارند موثر باشد. در حالی که هیچ تضمینی وجود ندارد که مصرف زیره، کاهش وزن شما را تضمین کند، اما خواص بی نظیر آن و سایر مزایای سلامتی که دارد، باعث می شود برای اکثر افراد ارزش امتحان کردن را داشته باشد.
در حالی که زیره ممکن است به شما در کاهش وزن کمک کند، محدودیت های واقع بینانه ای در مورد وزن شما در استفاده از آن وجود دارد. زیره نمی تواند یک ناحیه از بدن مانند معده شما را هدف قرار دهد تا چربی را منفجر کند. اگرچه باعث بهبود یا کم شدن التهاب می شود که در نتیجه ناحیه میانی بدن شما را لاغرتر نشان می دهد و باید بدانید که زیره نمی تواند به طور مستقیم چربی را از بین ببرد و تنها متابولیسم شما را افزایش می دهد. با خواص چای زعفرانی قاشقی بیز  می توان وضعیت جسمانی خود را بهتر کرده و بدن سالم تری داشته باشید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "طرز تهیه دمنوش زیره سبز برای لاغری" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "طرز تهیه دمنوش زیره سبز برای لاغری"، کلیک کنید.