آلمان و دانمارک برای جذب پرستاران ایرانی سر و دست می‌شکنند

آلمان و دانمارک برای جذب پرستاران ایرانی سر و دست می‌شکنند

سیمارتیکل:

رئیس سازمان نظام پرستاری از دوبرابر شدن نرخ مهاجرت پرستاران خبر داد: آلمان و دانمارک کشورهایی هستند که اکنون پرستاران ایرانی را با کمال میل می پذیرند.

پرستاران به عنوان پیشگامان نظام سلامت و خط اول درمان بیماران همواره نقش مهم و تاثیرگذاری در تامین سلامت افراد مختلف جامعه داشته اند.

مردم ایران، جامعه ای پرتلاش، رشادت ها و جانفشانی های این بهورزان در روزهای سخت و سخت اپیدمی کرونا را در ذهن خود به یاد دارند و فداکاری بی بدیل آنان در تاریخ این سرزمین، به عنوان دوران به یادگار مانده است. دفاع مقدس

در این میان وجود مشکلات متعدد معیشتی، صنفی و غیره در بین پرستاران امروزه به یک مسئله و معضل مهم تبدیل شده است که از آن جمله می توان به کمبود پرستار و به تبع آن فشار بیش از حد بر کادر پرستاری، معوقات فراوان اشاره کرد. پرستاران برخلاف اضافه کاری اجباری و دستمزد ناچیز، فاصله زیاد و تفاوت فاحش دستمزد پرستاران و پزشکان با توجه به اینکه پرستاران بار اصلی درمان بیماران را در مراکز درمانی به دوش می کشند و… همه اینها اعتراض آنها را به همراه داشته است.

بر اساس آمارهای مختلفی که محمد میرزابیقی، رئیس سابق سازمان نظام پرستاری اعلام کرد، بر اساس آمار دبیرکل خانه های سالمندان، محمد شریفی مقدم، روزانه 5 تا 6 پرستار و 2500 پرستار کوله بار مهاجرت خود را بسته و مهاجرت می کنند. خارج از کشور هر سال

سطح کیفی بالا و مهارت های فوق العاده پرستاران ایرانی همواره مورد توجه کشورهای مختلف دنیا بوده و جایگاه پرستاران ایرانی از نظر علمی در سطح خوبی در دنیا قرار دارد. به دلیل همین مشکل و مهمتر از آن حقوق قابل توجهی که به پرستاران در کشورهای مختلف پرداخت می شود، پرستاران ایرانی با وجود تمایل درونی خود به مهاجرت مجبور به ترک سرزمین مادری خود می شوند.

آمار مهاجرت پرستاران در حال افزایش است

احمد نژادیان رئیس سازمان نظام پرستاری درباره آخرین وضعیت مهاجرت پرستاران گفت: آمار مهاجرت پرستاران رو به افزایش است؛ به طوری که از سال 1400 تا 1402 میانگین مهاجرت سالانه پرستاران دو برابر شد.

وی ادامه داد: ما آماری داریم که افرادی که از ما وضعیت خوب (تأیید صلاحیت کار) را می خواهند، لزوماً به معنای مهاجرت نیستند. برخی بدون این نامه مهاجرت می کنند. بنابراین، ما آمار دقیقی نداریم، اما افزایشی که از مهاجرت پرستاران می بینیم، حداقل تعداد درخواست ها را دو برابر کرده است. بنابراین می توان گفت که مهاجرت نیز دو برابر شده است.

رئیس سازمان نظام پرستاری افزود: شاید یکی از وظایف ما جمع آوری اطلاعات بین وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت و نظام پرستاری باشد تا بتوانیم آمار دقیق اعلام کنیم، اما این روند رو به افزایش است و این نگرانی ما.” سال آینده افزایش خواهد یافت.

نعزتیان تصریح کرد: آماری که اکنون داریم نیز نگران کننده است. این بدان معناست که 20 درصد از ظرفیت علمی سالانه دانشکده های علوم پزشکی و پرستاری در سراسر کشور برای مهاجرت درخواست می کنند. این عدد بسیار بزرگی است.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما این است که دولت فاز منکر مهاجرت را کنار بگذارد و در امر مهاجرت فعالانه دخالت کند. این به معنای پیشگیری نیست، بلکه مداخله فعال به این معناست که ما تشخیص دهیم که مهاجرت در حال وقوع است و این یک موضوع بین المللی است، نه یک موضوع داخلی، و دولت ها می توانند فعالانه وارد عمل شوند و آن را سازماندهی و تسهیل کنند. همچنین اگر کسی بخواهد به کشور بازگردد، به ایجاد فرصتی کمک می کند.

آلمان و دانمارک مقصد اکثر پرستاران مهاجر هستند

رئیس سازمان نظام پرستاری در پاسخ به این سوال که بیشترین مهاجرت پرستاران به کدام کشور است، گفت: دانمارک و آلمان پرطرفدارترین مقصد پرستاران هستند.

وی یادآور شد: این دو کشور شرایط را برای جذب پرستار ایرانی بسیار تسهیل کرده اند. این بدان معناست که آلمان و دانمارک اکنون درخواست های خود را کاهش داده اند.

نظاتیان می گوید: البته کسانی که می روند روز اول پرستار نمی شوند. زیرا آنها باید آموزش را تماشا کنند و در عین حال می توانند زبان خود را تکمیل کنند. اما در ابتدا حداقل سطح و مدرک زبان را برای درخواست مهاجرت و گرفتن ویزای کار می خواهند.

رئیس سازمان نظام پرستاری یادآور شد: چون بعد از ویروس کرونا متوجه شدند که پرستاران بسیار مورد نیاز هستند. بنابراین برای جذب بهتر پرستاران همه شرایط را پایین آوردند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "آلمان و دانمارک برای جذب پرستاران ایرانی سر و دست می‌شکنند" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "آلمان و دانمارک برای جذب پرستاران ایرانی سر و دست می‌شکنند"، کلیک کنید.