ارزش صادرات محصولات شیلاتی به ۱۸۷ میلیون دلار رسید – خبرگزاری سیمارتیکل | اخبار ایران و جهان

ارزش صادرات محصولات شیلاتی به ۱۸۷ میلیون دلار رسید - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری سیمارتیکل به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، سید حسین حسینی رئیس سازمان شیلات ایران گفت: بر اساس گزارش منتشر شده از سوی گمرک، الف. صادرات انواع محصولات شیلاتی ایران در 5 ماهه اول سال 1403 به بیش از 118 هزار و 829 تن و به ارزش 187 میلیون دلار رسید که از نظر وزنی بیش از 43 درصد و از نظر وزنی بیش از 33 درصد است. قیمت نسبت به مدت مشابه سال قبل درصد افزایش داشته است.

وی همچنین گفت: ماهیان دریایی به ترتیب با 40.7 درصد، آبزیان آماده با 21.4 درصد و میگو با 17.1 درصد در صدر فهرست صادرات عمده شیلات قرار دارند.

رئیس سازمان شیلات ایران ادامه داد: در 5 ماهه اول سال 1403 صادرات ماهیان دریایی بیش از 42 هزار و 302 تن به ارزش بیش از 76.3 میلیون دلار بوده که از نظر وزنی حدود 59 درصد و بیش از 66 درصد افزایش داشته است. از نظر ارزش نسبت به مدت مشابه سال قبل.

وی همچنین گفت: صادرات آبزیان آماده از 28 هزار و 627 تن به ارزش 23.6 میلیون دلار در 5 ماهه سال گذشته به 47 هزار و 754 تن به ارزش 40 میلیون دلار در مدت مشابه سال جاری افزایش یافت که از نظر وزنی 668 تن است. از نظر درصد و ارزش 69.5 درصد افزایش نشان می دهد.

حسینی درباره روند صادرات خاویار، کپور و قزل آلا نیز گفت: بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، صادرات این گونه نسبت به 5 ماهه سال 1402 همچنان روند صعودی داشته است، به طوری که در در 5 ماهه اول سال 1403 حجم صادرات خاویار حدود 2 هزار و 328 کیلوگرم، کپور ماهی 9 هزار و 651 تن و قزل آلا به 5 هزار و 711 تن رسید.

وی ادامه داد: مجموع واردات انواع مواد آبزی پروری و مواد اولیه صنعت شیلات در 5 ماهه نخست امسال 21 هزار و 832 تن معادل 60.9 میلیون دلار برآورد شده است که ماهی تن به عنوان اصلی ترین صید وارداتی وارد شده است. محصولات، 21 هزار و 61 تن صنعت کنسروسازی به ارزش 49.6 میلیون دلار در فصل بارندگی به آبهای دوردست می رسد و صیادان ایرانی در فصل به دریا نمی روند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین خاطرنشان کرد: مدیریت سازمان شیلات ایران از ابتدای سال جاری به لحاظ واردات و تامین مواد اولیه صنعت کنسرو در فصول بارندگی کنسرو ماهی تن 20 تا 30 درصد تخفیف دارد. برنامه ریزی عید تا عید و همچنین عرضه این محصول با قیمت مناسب برای مصرف کنندگان واقعی، اقشار کم درآمد و دانشجویان جهت تثبیت قیمت انواع کنسرو.