برگزاری نخستین مانور مقابله با پشه آئدس در روستای همه سین در شرق تهران

نخستین مانور تمرین عملیاتی – میدانی آمادگی پاسخ به تهدید زیستی پشه مهاجم آئدس در روستای همه سین در شرق تهران برگزار شد.

به گزارش سیمارتیکل، محمدهادی علی احمدی، شهردار منطقه ۱۳ تهران در توضیح برگزاری این مانور گفت: تمرین عملیاتی – میدانی آمادگی پاسخ به تهدید زیستی پشه مهاجم آئدس در روستای همه سین با حضور سرپرستان و نمایندگان سازمان ها و ادارات منطقه ۱۳ تهران و با توجه به شیوع بیماری‌های جدید و لزوم آمادگی و هماهنگی هر چه بیشتر سازمان‌ها و نهادهای درگیر در مواقع بحرانی و اهمیت پدافند غیر عامل و حسب برنامه‌های ابلاغی سازمان مدیریت بحران شهر تهران و رویکرد مرکز بهداشت شرق تهران با همکاری سازمان ها و گروه های دوام و ایمنی درگیر به میزبانی منطقه ۱۳ در روستای همه سین در شرق تهران برگزار شد.

وی هدف از برگزاری این مانور را شناسایی زود هنگام ورود پشه‌های آئدس به مناطق جدید جغرافیایی و بررسی احتمال گسترش آن به مناطق همجوار اعلام کرد و افزود: بر اساس سناریوی فرضی، این مانور در روستای همه سین با جمعیت یک هزار و ۱۲۷ نفر و با بیشترین شعاع تحت تاثیر به مساحت ۱۲ کیلومتر مربع برگزار شد که با اعلام بخشداری روستای مذکور، اکیپ ستاد بحران به محل اعزام شدند و با هماهنگی انجام شده با مرکز بهداشت شرق تهران، کادر درمان در محل مستقر شدند و عملیات و تمرین های مرتبط را برای مواجهه با بیمار مشکوک انجام دادند.

شهردارمنطقه۱۳ تهران اظهارکرد: همچنین نقاط ضعف و چالش‌های موجود در مراحل هماهنگی و عملیات مطرح و راهکارهای پیشنهادی برای رفع مشکلات موجود و تقویت فرایندهای پاسخ‌دهی با تأکید بر مشارکت بین بخشی سازمان‌ها و ادارات بررسی شد.

وی استقرار نیروی انتظامی در محدوده و کنترل نظم و امنیت عمومی با هماهنگی پلیس راهور و کنترل تردد در ورودی های روستای همه سین، اعزام نیروهای معاونت خدمات شهری و محیط زیست منطقه برای امحاء محل تجمع و تکثیر پشه آئدس و برپایی چادرهای هلال احمر را از جمله اقدامات انجام شده برشمرد و اظهار کرد: با بررسی‌های انجام شده، آبگیری در قسمت شمال غربی روستا، محل شیوع بوده که بلافاصله اکیپ ستاد مدیریت بحران و بهداشت شرق به محل اعزام و اقدامات اولیه انجام شد تا با مشخص شدن نتایج اولیه مبنی بر صحت سنجی محل شیوع و تکثیر پشه آئدس، با استفاده از دستگاه سم پاش، ابتدا نسبت به نابودی و پاکسازی محل مربوطه اقدام و سپس معاونت خدمات شهری نسبت به تخلیه گندآب و پاکسازی آن مکان بر اساس دستورالعمل های وزارت بهداشت اقدامات لازم را انجام دهند.

شهردار منطقه ۱۳ تهران خاطر نشان کرد: طبق این مانور تمرینی پس از اتمام پاکسازی محل شیوع با هماهنگی بیمارستان لواسانی و همکاری سازمان هلال احمر و اورژانس، بیماران به این بیمارستان منتقل شدند و در ادامه یگان‌های مه نیز نسبت به پاکسازی کل محدوده، اقدامات احتیاطی را انجام دادند؛ چرا که پشه آئدس می‌تواند باعث اپیدمی یک بیماری ویروسی به نام تب دنگی شود و با توجه به اینکه تاکنون پشه آئدس یا انتقال محلی بیماری در محدوده تحت پوشش مرکز بهداشت شرق تهران دیده نشده، تاکید بر آموزش عمومی و آگاه سازی مردم، بهسازی محیط و رعایت نکات ساده بهداشتی می‌تواند از تکثیر این پشه و انتقال بیماری جلوگیری کند.

مسعود حیدری نکو، رئیس ستاد بحران منطقه ۱۳ نیز گفت: برگزاری این مانورها را تمرینی برای شبیه سازی بحران‌ها و به چالش کشیدن برنامه‌های عملیاتی برای مقابله با آن دانست که ماحصل آن آمادگی بیشتر کارمندان و کارشناسان در نهادها و سازمان‌ها در زمان مقابله با بحران خواهد بود.

بر اساس گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه۱۳، به گفته وی، این تمرین با هدف آمادگی و پاسخ به طغیان پشه آئدس در شرق تهران به میزبانی شهرداری منطقه۱۳، مرکز بهداشت شرق تهران، سازمان امداد و نجات، جمعیت هلال احمر و همکاری دهیاری همه سین و… برگزار شد که امیدواریم دستاورد های خوبی برای حوزه سلامت داشته باشد.

برگزاری نخستین مانور مقابله با پشه آئدس در روستای همه سین در شرق تهران

پایان خبر سیمارتیکل

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "برگزاری نخستین مانور مقابله با پشه آئدس در روستای همه سین در شرق تهران" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "برگزاری نخستین مانور مقابله با پشه آئدس در روستای همه سین در شرق تهران"، کلیک کنید.