بیش از ٢،١ میلیارد دلار لوازم آرایش قاچاق در ایران

بیش از ٢،١ میلیارد دلار لوازم آرایش قاچاق در ایران

سیمارتیکل:

با توجه به تقاضای داخلی، بخش قابل توجهی از نیاز بازار از طریق واردات لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق تامین می‌شود و بخش زیادی از این واردات را محصولات غیر استاندارد و تقلبی تشکیل می‌دهند. واردات ممنوعه نه تنها برای دولت درآمدزایی می کند، با هجوم محصولات تقلبی برای مصرف کنندگان مشکلاتی ایجاد می کند، بلکه در حال حاضر کشور با لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق بیداد می کند.

در مورد وسعت بازار لوازم آرایشی و بهداشتی در ایران اعداد مختلفی اعلام شده و آمار دقیقی در دست نیست، اما «محمدرضا بحیرایی» رئیس انجمن واردکنندگان لوازم آرایشی بهداشتی و عطریات ایران، بازار لوازم آرایشی و بهداشتی ایران را حدوداً تخمین زده است. 2.5 درصد در سال گذشته یک میلیارد دلار اعلام کرد. بر اساس آخرین آماری که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سایت خود منتشر کرده است، قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی به 2 میلیارد و 100 میلیون دلار رسیده است.

بازار لوازم آرایشی و بهداشتی ایران پناهگاه امنی برای قاچاقچیان است. آمارها حاکی از آن است که بیش از 80 درصد از این محصولات در گالری ها و مغازه های مختلف، محصولات ممنوعه یا تقلبی هستند که سلامت مصرف کنندگان را به خطر می اندازند و سهم کمی از این بازار عظیم بیش از 2 میلیارد و 100 میلیون دلاری با توزیع محدود دارند. لوازم تولید داخل.

شاید لوازم آرایشی و بهداشتی در مقایسه با محصولاتی مانند دارو اهمیت چندانی نداشته باشد، اما از آنجایی که ایران یکی از مصرف کنندگان برتر لوازم آرایشی و بهداشتی در جهان و منطقه است، تولید و مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی مرغوب در کشور به دلیل قاچاق و ضعیف بودن لوازم آرایشی اهمیت دارد. کیفیت بر سلامت جامعه تأثیر می گذارد.

وی با بیان اینکه ایران رتبه اول مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی را در میان کشورهای مصرف کننده جهان دارد، گفت: از نظر کل لوازم آرایشی در جهان، در سال 2022 به جایگاه پانزدهم خواهیم رسید و در منطقه خاورمیانه پس از عربستان سعودی در رتبه دوم هستیم. احمدزاده، عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان فرآورده های بهداشتی، آرایشی و بهداشتی و خوشبو کننده، معتقد است: مصرف زیاد در عربستان به دلیل تردد زائران است و در واقع ایران از نظر لوازم آرایشی و بهداشتی رتبه اول را در منطقه دارد. مصرف.”

وی درباره علت قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی در کشور گفت: هر کالایی که ممنوع و محدود باشد و از مبادی رسمی و قانونی در کشور وارد نشود، قاچاق است و قاچاقچیان از این فرصت استفاده می کنند. وی ادامه داد: ما کشور بزرگی داریم که وسعت بسیار زیادی دارد و با 15 کشور هم مرز است، به همین دلیل نظارت بر کالاهای قاچاق به کشور بسیار دشوار است.
این
نمی توان جلوی قاچاق از طریق مرزهای این کشورها را گرفت. ما نمی توانیم جلوی ۱۰۰ درصد قاچاق و تولید غیربهداشتی این اقلام را بگیریم اما می توانیم آن را کاهش دهیم. ما باید از مدل موفق جهانی استفاده کنیم و نحوه استفاده و کجا خرید را آموزش دهیم. زیرا در جامعه ما بسته فرهنگی برای تبلیغات لوازم آرایشی وجود ندارد و محصولات از مبادی غیررسمی خریداری می شود.

احمدزاده درباره سهم واردات لوازم آرایشی و بهداشتی به کشورمان گفت: در سال 96 واردات حدود 400 میلیون دلار بوده و در سال 98 با توجه به مشکلات ارزی موجود در آن سال، واردات محصولات نهایی و بیشتر محصولات آرایشی و بهداشتی انجام شده است. از سوی وزارت بهداشت ممنوع شد و اکنون واردات ممنوع است مصوبه شورای گفتگو قرار است ممنوعیت واردات کالاهای تولید داخل را لغو کند اما این مصوبه هنوز نهایی نشده است.

بهروز اکبری معاون اداره کل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با ابراز نگرانی از فراوانی لوازم آرایشی و بهداشتی تقلبی و قاچاق در بازار کشور گفت: آمار دقیقی از قاچاق وجود ندارد. اقلام آرایشی و بهداشتی، زیرا در بسیاری از موارد «قاچاق در این موارد زیرزمینی است، اما میزان قاچاق بالاست» چندی پیش یک داروساز به نام «نیما بدری» در این باره گفت: «تقریباً 90 درصد از بازار لوازم آرایشی و بهداشتی در اختیار غیرقانونی است». و محصولات بدون مجوز و در این بازار عظیم تقریبا نیمی از محصولات قاچاق و نیمی از آنها تقلبی و نامرغوب هستند.

معاون اداره کل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو ایران را جزو اولین کشورهای خاورمیانه در استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی می داند. استفاده از محصولات آرایشی در کشورهای مختلف به عادات، فرهنگ و سنت های آنها بستگی دارد. استفاده از رنگ های مختلف در قالب آرایش مو و صورت در کشورهای شرقی رواج بیشتری دارد، اما ما جزو کشورهایی هستیم که لوازم آرایشی در آن بیشتر مصرف می شود. “

نظارت سازمان غذا و دارو از فرآورده های آرایشی و بهداشتی چگونه است؟ نظارت بر فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان دارو در سه مرحله انجام می شود.

این نظارت شامل نظارت در حین تولید و نظارت بر انبارهای انبار و توزیع و حتی نظارت در محل تحویل به فروشگاه ها می باشد. در مرحله اول ساخت محصولات آرایشی و بهداشتی، واحد تولیدی باید اصول GMP و سایر پارامترها را رعایت کند تا محصول خروجی بهداشتی و عاری از آلودگی میکروبی باشد.

وی ادامه داد: در سطح دوم سازمان غذا و دارو، مواد اولیه، سلامت آن، عدم استفاده از مواد مضر در ترکیبات و استفاده از مواد مناسب را کنترل می کند و در صورتی که محصول تمام مراحل را با موفقیت پشت سر بگذارد. مجوز تولید اخذ شده و وارد بازار می شود، کارشناسان گروه های غذا و داروی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور برای اطمینان از سلامت و ایمنی محصول، بار دیگر نمونه های در حال عرضه را آزمایش خواهند کرد.

معاونت اداره کل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو علاوه بر قاچاق گسترده لوازم آرایشی و بهداشتی، سهم قابل توجهی در بازار دارد که تولید محصولات بی کیفیت را عمده می داند. . مشکل: «با توجه به افزایش قیمت محصولات آرایشی و بهداشتی در سال های اخیر، برخی سودجویان سعی در تولید محصولات بی کیفیت و بعضاً ناسالم داشته اند، سعی کرده اند محصولات آرایشی و بهداشتی را با قیمت کمتری عرضه کنند و در مورد واردات نیز اقدام کنند. محصولات خارجی به دلیل محدودیت ها اقدام به تولید محصولات مشابه به صورت تقلبی کرده اند که به دلیل تولید آن ها در مکان هایی که زیر نظر کارشناسان بهداشتی نیستند، امکان تست سلامت این محصولات وجود ندارد.

محصولات آرایشی و بهداشتی از پرمصرف ترین محصولات کشور هستند و به دلیل ارتباط مستقیم بهداشت عمومی با این محصولات، رعایت استانداردهای کیفی در آنها بسیار مهم است. از این رو سازمان غذا و دارو به عنوان یکی از متولیان سلامت کشور نقش موثری در حفظ و ارتقای کیفیت و ایمنی این محصولات و همچنین نظارت بر بازار مصرف آنها دارد. خبرگزاری ایرنا در گزارشی مدعی شد 296 نوع بیماری ناشی از استفاده از لوازم آرایشی نامرغوب گزارش شده است که شایع ترین آنها التهاب پوست، آکنه صورت، حساسیت پوستی، آلرژی، ناباروری، سقط جنین، بیماری های کبدی و انواع … سرطان.

اکبری معتقد است: باید مردم را نسبت به استفاده درست و منطقی از این محصولات آگاه کرد و بر این اساس باید کاری کرد تا مردم از اصالت محصولات مطمئن شوند. وی با بیان اینکه ساده ترین راه برای اطمینان از کیفیت و سلامت محصولات آرایشی و بهداشتی، خرید آنها از مغازه ها و داروخانه های معتبر است، خاطرنشان کرد: لوازم آرایشی وارداتی باید دارای مجوز ورود بهداشتی و اصالت کالا و برچسب بهداشتی باشند.

مصرف کنندگان معمولی می توانند با استفاده از برچسب چسبانده شده بر روی محصولات آرایشی و بهداشتی، به راحتی محصولات آرایشی و بهداشتی اصیل تولید شده در شرایط بهداشتی را خریداری کرده و اصالت آنها را از طریق تلفن همراه خود جویا شوند و از این طریق از خرید محصولات تقلبی و بدون برچسب اصالت از تولیدی های رایج خودداری کنند. توزیع به جامعه».

در صورتی که اقداماتی برای کاهش قاچاق محصولات آرایشی و بهداشتی به کشور صورت گیرد، زیرا واردات آن از سال 1397 ممنوع شده است، باید گلوگاه‌های تولید این محصول در کشور برطرف و فرآیندهای تولید آغاز شود. در دسترس بوده و خریداران این محصولات باید از اصالت کالا اطمینان حاصل کنند تا با مشکلات پوستی و سایر بیماری ها مواجه نشوند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "بیش از ٢،١ میلیارد دلار لوازم آرایش قاچاق در ایران" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "بیش از ٢،١ میلیارد دلار لوازم آرایش قاچاق در ایران"، کلیک کنید.