تحقق افزایش صادارت غیرنفتی در گلستان با توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی

تحقق افزایش صادارت غیرنفتی در گلستان با توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی

به گزارش سیمارتیکل، مهندس درویشعلی حسن زاده با بیان اینکه در حوزه توسعه اقتصادی هر کشور و هر نظام، مبحث صادرات غیر نفتی امری بسیار مهم محسوب می شود، افزود:صادرات غیر نفتی موجب افزایش درآمد ارزی و استقلال ارزی هر کشور خواهد شد و در کنار آن بحث توسعه رقابت پذیری در تجارت جهانی نیز فراهم خواهد شد.

وی بیان کرد: موتور محرک هر صنعت، صادرات است که علاوه بر رشد اقتصادی اشتغال پایدار را به همراه خواهد داشت.

مدیر کل صنعت،معدن و تجارت گلستان خاطرنشان کرد: صادراتی خوب محسوب میشود که به کیفیت و رقابت پذیری محصولات در سطح بازار کشورهای هدف توجه داشته باشد، در واقع اگر با این نگاه توسعه صادارت و تجارت انجام شود صادرات ارزشمندی خواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه با جلوگیری از خام فروشی و توسعه صنایع تبدیلی می توان شاهد افزایش صادارت غیرنفتی در استان بود، افزود: صادرات صنایع تبدیلی بخش کشارزی دارای اهمیت فراوانی است و این امر در زمان شیوع کرونا به خوبی مشاهده شد، در واقع امروز کشورهای توسعه یافته به سمت توسعه صنایع تبدیلی و زنجیره های ارزش حرکت می کنند و تلاش بر این است که با فرآوری محصولات در طول زنجیره و طولانی کردن این زنجیره ارزش افزوده بیشتری ایجاد شود.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت گلستان با بیان اینکه اگر حمایت از بخش کشاورزی اتفاق بیفتد، کشاورز نیز محصول خود را با قیمت بالاتری عرضه می کند افزود: با توجه به همسایگی گلستان با کشورهایی از جمله روسیه، قزاقستان و ترکمنستان و نیاز این بازارها به صنایع تبدیلی کشاورزی فرصت فرآوری محصولات یک ظرفیت عالی برای استان محسوب میشود.

حسن زاده در پاسخ به این سوال که تا چه میزان محصولات استان از خام فروشی به سمت فرآوری پیش رفته است، گفت: در یک دهه اخیر به بحث فرآوری محصولات کشاورزی در استان توجه بیشتری شده است و در حال حاضر تعداد واحدهای فرآوری محصولات خام که ارزش افزوده خوبی نیز در استان ایجاد میکنند رو به افزایش است که این امر باعث کاهش فساد پذیری محصولات و بازار پسندی کشورهای همسایه و حتی داخل کشور نیز شده است، در واقع این امر صیانت و حمایت از سرمایه ملی محسوب میشود و بسیار مهم است.

وی کشت قراردادی و توسعه کشت گلخانه ای در استان را فرصت مناسبی برای توسعه کشاورزی استان برشمرد و توضیح داد: تولیدکنندگان باید با علم و دانش روز و بر اساس پروتکل هایی که اقتضای نیاز بازار است، محصول خود را تولید و به شیوه های نوین بسته بندی و حمل محصولات نیز توجه بیشتری داشته باشند.

مدیر کل صنعت،معدن و تجارت گلستان در خصوص شعار امسال از سوی رهبر معظم انقلاب و چگونگی تحقق جهش تولید با مشارکت مردمی در استان گفت: برای تحقق شعار امسال نیاز به یک تقسیم کار ملی است و باید هم افزایی بین دستگاه های مختلف وجود داشته باشد تا شاهد تحقق شعار امسال باشیم در واقع این تقسیم کار باید برای حمایت از بخش خصوصی اتفاق بیفتد.

حسن زاده افزود: مردم هم به عنوان سرمایه گذار و هم به عنوان مصرف کننده می توانند در جهش تولید نقش به سزایی داشته باشند، در واقع اگر مردم با حمایت از تولیدات داخلی اقدام به خرید کالای ایرانی داشته باشند و اصناف نیز به عنوان عرضه کنندگان محصولات، از تولیدات داخلی برای عرضه استفاده کنند شاهد جهشی عظیم در تولید خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: مبارزه با پدیده شوم قاچاق کالا نیز می تواند نقش بسزایی در جهش تولیدات داخلی داشته باشد و در این راستا هم مردم و هم اصناف لازم است از خرید و عرضه کالای قاچاق پرهیز کنند تا به نتیجه برسیم.

مدیر کل صنعت،معدن و تجارت گلستان نقش رسانه ها در مبارزه با پدیده شوم قاچاق را بسیار مهم عنوان کرد و افزود: رسانه ها می توانند با راه اندازی پویش هایی در راستای حمایت از خرید و تولیدات داخلی نقشی بسیار مهم در مبارزه با قاچاق کالا ایفا کنند.

46

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "تحقق افزایش صادارت غیرنفتی در گلستان با توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "تحقق افزایش صادارت غیرنفتی در گلستان با توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی"، کلیک کنید.