تقلب باورنکردنی باشگاه‌های لیگ برتری برای دور زدن سقف بودجه!

تقلب باورنکردنی باشگاه‌های لیگ برتری برای دور زدن سقف بودجه!

بر اساس اطلاعات به دست آمده به خبرنگار سیمارتیکل، برخی از باشگاه های لیگ برتری با زیر پا گذاشتن سقف بودجه، بازیکنان گران قیمت خود را 70 درصد کمتر از مبلغ اولیه قرارداد به سازمان لیگ اعلام کردند.

به گزارش سیمارتیکل، با نزدیک شدن به مسابقات پیش فصل لیگ بیست و چهارم، رعایت ضوابط سقف بودجه باشگاه ها به مهم ترین موضوع اخبار نقل و انتقالات تبدیل می شود. در هفته های اخیر درخواست های متعددی برای افزایش سقف بودجه با محوریت دو باشگاه استقلال و سپاهان مطرح شد که با مخالفت فدراسیون فوتبال مواجه شد. در این میان پرسپولیس یک باشگاه مقابل این پدیده بود. باشگاهی که با قطع سهمیه بازیکنان خارجی مواجه شده است.

فارغ از درخواست دو باشگاه استقلال و سپاهان برای افزایش سقف بودجه، این گزارش حکایت عجیبی از تخلف برخی باشگاه ها برای دور زدن قانون محدودیت بودجه دارد. این تخلف یا ترفند مالی اغلب در قراردادهای بازیکنان خارجی به دلیل تفاوت عملکرد آنها توسط مراجع قضایی فوتبال رخ می دهد، زیرا طبق دستورالعمل حاکم بر قراردادها، تنها قراردادهایی که در لیگ ثبت می شوند، رخ می دهد. این سازمان به عنوان یک اقدام مرجع قضایی شناخته می شود. در مقابل، بازیکنان خارجی می توانند در مورد هر یک از قراردادهای باشگاه خود به کمیته قضایی فیفا شکایت کنند و پرونده آنها حل شود. به همین دلیل سیمارتیکل در این گزارش معیارهای عقد قرارداد با بازیکنان خارجی را مشخص کرده است که البته یکی دو باشگاه از این تکنیک برای ثبت نام بازیکنان داخلی خود استفاده کرده اند.

این تقلب در سال گذشته توسط چند باشگاه انجام شد اما امسال در بین باشگاه های لیگ برتری رواج یافته است. برای درک بهتر مخاطب، داستان را با مثال روایت می کنیم.

تقلب در قرارداد بازیکنان خارجی

فرض کنید یک باشگاه لیگ برتری وجود دارد که 2 میلیون دلار (1 میلیون دلار در سال) در طول دو سال برای جذب بازیکن خارجی پیشنهاد می دهد. آن باشگاه می داند که اگر بخواهد قرارداد دو ساله آن بازیکن را به ارزش سالیانه یک میلیون دلار (حدود 60 میلیارد تومان) ثبت کند، طبق دستور ناظر قرارداد، باشگاه را از سقف بودجه خود خارج می کند. (فرض کنید محدودیت بودجه باشگاه فرضی ما فقط 20 میلیارد تومان جا داشته باشد، باشگاه در این شرایط چه راه حلی می اندیشد؟

در چنین شرایطی باشگاه ترفندی می کند تا بخواهد با بازیکن خارجی قراردادش را تمام کند و از سقف بودجه فراتر نرود. باشگاه به جای دادن نسخه ای از قرارداد دو ساله به ارزش 2 میلیون دلار در سال به یک بازیکن خارجی، موافقت می کند که برای این دو سال دو قرارداد یک ساله با بازیکن امضا کند. بدین ترتیب با توجه به محدودیت بودجه او، قراردادی 300 هزار دلاری برای سال اول منعقد می شود و سپس با تمدید، قرارداد سال دوم یک میلیون و 700 هزار دلاری با این بازیکن منعقد می شود.

از آنجایی که قرارداد سال دوم بیش از 30 درصد قرارداد سال اول است و برخلاف دستورالعمل های حاکم بر قراردادها است، باشگاه فقط قرارداد سال اول بازیکن را در سازمان لیگ ثبت می کند و قرارداد سال دوم را به سازمان لیگ ارائه نمی کند. سازمان لیگ، به طوری که سازمان لیگ اصلاً نمی داند که این بازیکن متعلق به باشگاه است بنابراین به جای قرارداد یک میلیون دلاری (حدود 60 میلیارد تومان) یک قرارداد 300 هزار دلاری (حدود 18 میلیارد تومان) در سازمان لیگ ثبت شد تا باشگاه متخلف با استفاده از این راهکار، 42 میلیارد تومان از هزینه های خود را به دست آورد. لیگ مدارک مربوط به تشکیلات را نیاورد و سقف بودجه را دور زد.

یک بازیکن خارجی چگونه پول واقعی خود را بدست می آورد؟

حال سوال این است که بازیکن می تواند ادعا کند که من درآمد سال اولم را یک میلیون دلار محاسبه کرده ام و این میزان درآمد را می خواهم. در این شرایط باشگاه تفاهم نامه دیگری با این بازیکن منعقد کرد و بر اساس درخواست این بازیکن و با توجه به نیاز مالی وی، مبلغ 700 هزار دلار به عنوان «علی الحساب» برای سال آینده به او پرداخت می شود. تا خود بازیکن هم بتواند خواسته های مالی شما را در همان سال اول برآورده کند.

البته این پایان ماجرا نیست و در پایان فصل باشگاه متخلف می تواند با توجه به مبلغ پرداختی به بازیکن مجددا در قراردادهای امضا شده تجدید نظر کند و برای فصل بعد قراردادی کمتر از مبلغ واقعی ثبت کند. . (یک میلیون دلار) در سازمان لیگ. یعنی در طول دو فصل، باشگاه متخلف هزینه های 80 میلیارد تومانی (با فرض ثابت بودن قیمت دلار) را پنهان کرد تا از سقف بودجه خارج نشود. چرا این صورت مالی برای باشگاه مشکل ساز می شود؟ زیرا این فرم ها فقط در باشگاه موجود است و برای اطلاع به سازمان لیگ ارائه نمی شود.

حتی اگر بازیکن به پول خود نرسد، می تواند با در دست داشتن نسخه دوم قرارداد به مراجع قضایی فیفا شکایت کند و به راحتی تمام پول خود را از جمله غرامت دریافت کند.

هشدار به سازمان های لیگ فوتبال

این تقلب اتفاقی است که در نقل و انتقالات سال گذشته به صورت محدود رخ داده و در نقل و انتقالات امسال نیز به وفور در حال انجام است. در این شرایط فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ با دقت بیشتری بر پرونده های نقل و انتقالات نظارت خواهند کرد تا حق باشگاه های قانون مدار ضایع نشود.

پایان خبر سیمارتیکل

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "تقلب باورنکردنی باشگاه‌های لیگ برتری برای دور زدن سقف بودجه!" هستید؟ با کلیک بر روی ورزشی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "تقلب باورنکردنی باشگاه‌های لیگ برتری برای دور زدن سقف بودجه!"، کلیک کنید.