خواص بادرنجبویه برای کبد

بادرنجوبه گیاهی است بسیار شبیه به نعناع که در طب سنتی یکی از پر خاصیت ترین ها برای درمان بیماری هاست. در طب سنتی از گیاه بادرنجبویه، با نام گیاه ملیس یاد می شود و در بیشتر عطاری ها این گیاه با این نام شناخته شده و در مواردی ممکن است وقتی فردی گیاه بادرنجبویه را از عطار می خواهد او به اشتباه، گیاهی از گونه گل گاوزبان را به او بدهد درحالی که خواص این گیاه با بادرنجبویه یا همان ملیس متفاوت است. یک متخصص طب سنتی با بیان این مسیله گفت: تاکید می شود هنگام تهیه این گیاه از عطاری ها حتماً از واژه ملیس به جای بادرنجبویه استفاده شود.

خواص بادرنجبویه برای کبد

اگر با نوشیدن آن دچار حساسیت نشدید و وضعیت بهتری پیدا کردید سپس به تدریج تعداد دفعات آن را بیفزایند و در نهایت به روزی یک فنجان در روز برسانید. می توانید برای یک ماه، روزانه یک بار از دمنوش بادرنج بویه استفاده کنید. این متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه این گیاه از نظر ظاهری شبیه برگ نعناع است افزود:«بهبود وضعیت کبد از دیگر خاصیت های این گیاه است که می تواند منجر به کاهش چربی های کبد شود. نتایج برخی تحقیقات نشان می دهد این گیاه ظرفیت چربی، کلسترول و تری گلیسرید را تنظیم می کند.

خواص بادرنجبویه

این گیاه خواص متعددی دارد و یکی از کاربرهای آن رفع انسدادهای عروق داخل مغزی است و به گفته حکمای طب قدیم، مصرف این گیاه باعث بهبود جریان خون در مغز می شود که به تبع این خاصیت، توصیه می شود افرادی که در معرض کم حافظگی هستند یا مطالب را به خوبی به خاطر نمی آورند هفته ای 2 بار دم نوش بادرنجبویه (ملیس) را تهیه کنند و هر بار یک تا دو مرتبه در روز آن را بنوشند. وی با تاکید بر این مساله که مصرف این گیاه ممکن است در برخی افراد باعث بروز حساسیت شود، گفت: از آنجا که هر فردی ممکن است به هر دارویی گیاهی حساسیت داشته باشد، بهتر است هفته ای دو بار دمنوش این گیاه را برای مدت دو هفته بنوشید.

علاوه بر این، این گیاه خواب آور، آرام بخش است و باعث کاهش اضطراب، بهبود خلق و خو می شود و مفرح و شادی بخش است. تاثیر این گیاه بر دستگاه گوارش هم تایید شده و افرادی که ناراحتی های گوارشی با منشاء عصبی دارند، یک تقویت کننده، به ویژه برای تقویت معده به شمار می رود و دردهای ناشی از نفخ و ورم معده را بهبود می بخشد. خواص باور نکردنی بادرنجبویه، شامل خواص دارویی بسیار زیادی است که گیاه بادرنجبویه یا ملیسا را به یک گیاه بسیار کاربردی تبدیل کرده است. گیاه بادرنجبویه یا ملیسا یک گیاه علفی است که در بسیاری از مناطق جهان رشد می کند.

امروزه، محصولات شرکت ستین از جمله چای، روغن های فرار، عصاره و کپسول های گیاه بادرنجبویه در بازارهای دارویی وجود دارند. در ادامه قصد داریم تا به معرفی خواص باورنکردنیه بادرنجبویه بپردازیم. با هایار همراه باشید. نام لاتین این گیاه ملیسا یا همان بادرنجبویه آفیسنیست است. گیاه ملیسا به خانواده گیاهان نعنایی تعلق دارد و مانند گیاه لیمو، ذرت کاپری و عسل ویژگی های آرام بخش دارد. بر این اساس تا قرون وسطا گیاه ملیسا بخصوص برای کاهش استرس و اضطراب، افزایش اشتها، خواب آوری، کاهش درد و التیام سوء هاضمه استفاده می شده است.

حتی قبل از قرون وسطا گیاه ملیسا برای التیام زخم ها، درمان نیش زهرآگین حشرات و نیش زنبور ها مفید بوده است. همچنین گیاه ملیسا برای تولید کرم های مورد استفاده در درمان بیماری هایی همچون هرپس استفاده می شود. موتور تاریخی می گویند که بادرنجبویه قبل از پیدایش ترکیه باستان وجود داشته است. این گیاهان نزدیک کندوهای عسل رشد می کردند تا زنبورها را تشویق کنند به کندوی خود برگردند. نام ملیسا از واژگان یونانی برگرفته شده است که به معنای زنبور عسل می باشد. فواید گیاه بادرنجبویه یا همان ملیسا برای سلامتی: حمایت از سیستم گوارشی گیاه ملیسا نقش فعالی را در سیستم گوارشی ایفا می کند.

این گیاه مشکلات گوارشی مانند گاز معده و نفخ را کاهش می دهد. این گیاه اثر آرامبخشی بر دستگاه گوارش دارد. ویژگی های آرامبخش و شیمیایی این گیاه به بهبود مشکلات دستگاه گوارش کمک می کند. بادرنجبویه برای تقویت سیستم ایمنی بدن: دیگر ویژگی عجیب گیاه ملیسا، توانایی آن در تحریک سیستم ایمنی بدن است. این گیاه چنانچه بخش سلامت نمناک گفته است سرشار از عنصر کبالت و روزمارینیک اسید است. علف ملیسا سلامت سیستم ایمنی بدن و دیواره غشای سلول ها را تقویت می کند. همزمان این گیاه دارویی می تواند با عفونت ها مبارزه کرده و مانع از ورود باکتری و ویروس ها به سلول شود.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم, فاطمه نجات بخش درباره بیماری های کبدی اظهار داشت: استفاده از ادویه ها و مواد غذایی که گرم هستند و کبد را تعدیل و تقویت می کنند, مانند زنیان، کرفس، آویشن، دارچین، میخک، هل، زعفران، شنبلیله، فندق، بادام و پسته مفید است. به گفته وی استفاده از مواد غذایی مفتح سده کبد مانند ترب و کاسنی مفید است. نوشیدن آب و عسل بسیار برای رفع بیماری کبد چرب مفید است . عضو هیات علمی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: نوشیدن آب و عسل بسیار برای رفع بیماری کبد چرب مفید است، همچنین  به جای آب مصرف عرق بادرنجبویه, رازیانه و گلاب مفید است.

این گیاه در سراسر اروپا، آسیا و آفریقا پراکنش دارد و به عنوان گیاه دارویی و عطری استفاده می شود. در تاریخ، گیاه بادرنجبویه به عنوان یک درمان گیاهی استفاده شده است. از قرن های میانه تا قرن هفدهم، از عصاره گیاه برای درمان مشکلات عصبی و روانی استفاده می شد. در قرن نوزدهم، دانشمندان شروع به مطالعه خواص خارخاسک برای کلیه کردند. در این مطالعات، خواص ضد اضطراب، ضد التهابی و آرامش بخشی گیاه بادرنجبویه به دست آمد. استفاده از گیاه بادرنجبویه به عنوان یک درمان گیاهی، به خصوص در مورد مشکلات خواب، اضطراب، استرس و افسردگی، رایج شده است.

نجات بخش ادمه داد: از خشکبار مقوی گرم مفید برای کبد می توان پسته, بادام و مویز را نام برد. وی بیان کرد: در بیماری کبد چرب، علاوه بر رعایت دستورات غذایی اختصاصی آن، باید به دستورات کلی مفید و مضر کبد نیز توجه شود، همچنین غذا خوردن قبل از اینکه غذای قبلی از معده خارج شده باشد مضرترین چیزها برای کبد هستند. عضو هیات علمی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: نوشیدن آب سرد به خصوص در حالت ناشتا, بعد از حمام, بعد از نزدیکی و بعد از ورزش بسیار به کبد آسیب وارد می کند.

نجات بخش یادآور شد: در صورت ضرورت نباید آب بسیار سرد باشد و یک دفعه نیز نوشیده نشود و اندک اندک استفاده شود. وی عنوان کرد: مصرف غذاهای لزج سبب انسداد در کبد می شوند مانند کله پاچه, حلیم, ماکارونی و لازانیا که بسیار به کبد آسیب وارد می کند که پرهیز از آنها برای سلامت کبد بسیار اهمیت دارد. تشنگی کشیدن به کبد آسیب وارد می کند عضو هیات علمی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: تشنگی کشیدن به کبد آسیب وارد می کند هرچند که در کبد چرب باید مصرف آب کم شود اما این به معنی تشنگی کشیدن طولانی نیست.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "خواص بادرنجبویه برای کبد" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی, کسب و کار ایرانی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "خواص بادرنجبویه برای کبد"، کلیک کنید.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.