راه‌های موثر برای کنترل و تاخیر پیری

راه‌های موثر برای کنترل و تاخیر پیری

آفتاب‌‌نیوز :

پیری یک فرآیند طبیعی در زندگی انسان است که با مرور زمان، تغییرات فیزیولوژیکی، روان‌شناختی و اجتماعی را پدید می‌آورد. با پیشرفت علم و فناوری، زندگی انسان‌ها با تغییرات قابل توجهی روبه‌رو شده است و تمایل افراد برای به تاخیر انداختن فرآیند طبیعی پیری افزایش یافته است. در این مقاله، به بررسی راه‌های موثر برای کنترل و تاخیر پیری می‌پردازیم.

این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست.

بهترین کاری که می‌توانید برای سلامتی و طول عمر خود انجام دهید، ترک سیگار است. سیگار کشیدن می‌تواند دلیل بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری قلبی و اختلالات ریوی باشد، که ممکن است همه این بیماری‌ها منجر پیری بیشتر شما شود.

خودداری از مصرف الکل، از راه‌های کنترل پیری

الکل به ژن‌ها آسیب رسانده و کبد شما را ملتهب می‌کند. پس برای حفظ سلامت خود، مصرف آن را قطع کنید.

محدود کردن مصرف کافئین

نوشیدنی‌هایی هستند که موجب کم آبی بدن می‌شوند و نوشیدنی‌های کافئین‌دار از جمله این موارد هستند. کافئین ادرار آور است و با کاهش آب بدن می‌تواند روند پیری را سرعت بخشد. افرادی که می‌خواهند ظاهر جوان خود را حفظ کنند، باید مصرف کافئین را کاهش دهند یا کاملا آن را حذف کنند.

خواب کافی برای تاخیر روند پیری

بدن برای ترمیم سلول‌ها و استراحت قلب به خواب کافی نیازمند است. ذهن شما نیز برای سالم ماندن نیاز به خواب و استراحت دارد.

کاهش مصرف چربی‌های اشباع برای کنترل پیری

مصرف امگا ۳ را افزایش دهید و کمتر گوشت قرمز بخورید. به جای کربوهیدرات‌های ساده مانند کیک و بستنی، از کربوهیدرات‌های پیچیده‌تر مانند غلات کامل و سبزیجات استفاده کنید. همچنین مصرف ماهی‌های چرب را افزایش دهید. چربی‌های سالم موجود در ماهی قزل آلا، ماهی خال مخالی و ساردین به جلوگیری از آسیب رادیکال آزاد اکسیژن کمک می‌کند.

پیروی از رژیم غذایی مناسب برای تاخیر روند پیری

مطالعات روی موش‌ها نشان می‌دهد که محدودیت ۳۰ درصدی کالری به معنای عمر طولانی‌تر است. بدیهی است که از دست دادن وزن اضافی به معنای وارد شدن فشار کمتری بر کل بدن شما است.

کنترل روند پیری با مصرف مکمل‌ها

افراد زیادی هستند که از سوء تغذیه بیش از حد رنج می‌برند. انجمن پزشکی آمریکا اخیرا مصرف روزانه مولتی ویتامین را تایید کرده است. می‌توانید برای تاخیر و کنترل روند پیری از خرید آنتی اکسیدان‌های موثر مانند قرص ویتامین C، قرص کوآنزیم کیوتن، قرص ویتامین E، آلفا لیپوئیک اسید و… استفاده کنید.

امیدوار بودن و آینده نگری از راه‌های کنترل پیری

نویسنده‌ای به نام فورتگانگ می‌گوید: “آینده نگر باشید. احساس گناه و پشیمانی بخشی از گذشته است. تکامل و تغییر روشی است که ما با آن جوان می‌مانیم. ”

 مقابله با ترس از تغییر

برای نقل مکان، پیوستن به سپاه صلح، تغییر شغل، ازدواج یا طلاق هرگز دیر نیست. نگویید که خیلی پیر شده‌اید. گاهی اوقات زندگی نیاز به تغییر دارد. اگر با جراحی پلاستیک می‌توانید رضایت از زندگی را بهبود ببخشید و احساس بهتری داشته باشید، این کار را انجام دهید.

 فعالیت و انجام کار‌های روزانه برای مقابله با پیری

کار روزانه خود را رها نکنید. بازنشستگی یک بیماری مسری و ناتوان کننده است. روانشناسان توصیه می‌کنند که برای تعطیلات استراحت کنید و گل رز را بو کنید. اما آنقدر سرمست گل سرخ نشوید که برنگردید و کار مفیدی انجام دهید.

مطالعه‌ای به نام پروژه طول عمر نشان داد، افرادی که از شغل خود لذت می‌برند و سخت کار می‌کنند، بیشترین طول عمر را دارند.

کنترل میزان کلسترول خون برای تاخیر روند پیری

برای اکثر بزرگسالان، سطح LDL (کلسترول بد) کمتر از ۱۰۰ توصیه می‌شود. برای افراد در معرض خطر مانند کسانی که قبلا حمله قلبی یا سکته مغزی داشته‌اند یا به طور ژنتیکی کلسترول بالا دارند، سطح LDL کمتر از ۷۰ توصیه می‌شود.

کنترل قند خون، از راه‌های موثر برای کنترل پیری

محدوده سالم قند خون ناشتا کمتر از ۱۰۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر است، در حالی که ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلی‌گرم در دسی‌لیتر نشان دهنده افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ است.

کنترل فشار خون برای تاخیر روند پیری

فشار خون سیستولیک کمتر از ۱۲۰ میلی‌متر جیوه و دیاستولیک کمتر از ۸۰ میلی‌متر جیوه سالم‌ترین محدوده فشار خون است.

نور مکارم، استادیار اپیدمیولوژی دانشگاه کلمبیا می‌گوید: با بهبود سلامت قلب، می‌توانیم روند پیری بدن خود را کاهش دهیم. نکته مهم دیگر این است که با بالا رفتن سلامت قلب، پیری بیولوژیکی نیز کاهش می‌یابد.

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف مایعات بر آبرسانی و بافت پوست تاثیر می‌گذارد. آب نقش مهمی در سلامت پوست شما دارد و بدون آبرسانی مناسب، ممکن است پوست شما کدرتر به نظر برسد، چین و چروک‌ها برجسته‌تر شوند و منافذ پوست برجسته‌تر به نظر برسند. با این حال، آب تنها مایعی نیست که به آبرسانی پوست شما کمک می‌کند. مطالعه‌ای نشان می‌دهد، عصاره برگ بادرنجبویه به بهبود خاصیت ارتجاعی پوست و کاهش آسیب بافت آن کمک می‌کند.

رابطه جنسی بهتر برای تاخیر پیری

زنان مسن‌تر ممکن است کمتر از زمانی که جوان‌تر بودند رابطه جنسی داشته باشند. در مطالعه‌ای روی زنان ۴۰ سال و بالاتر، محققان دریافتند که رضایت جنسی با افزایش سن بهبود می‌یابد.

ورزش برای تاخیر و کنترل پیری

ورزش فواید زیادی برای سلامتی دارد و مطالعات نشان می‌دهد که ورزش منظم به کند کردن روند پیری کمک می‌کند. ورزش جریان خون را در سراسر بدن افزایش می‌دهد، اکسیژن و مواد مغذی را به سلول‌های پوست می‌رساند، مواد زائد را از بدن خارج می‌کند و موجب سلامتی پوست شما می‌شود.

انجمن قلب آمریکا فعالیت‌های بدنی زیر را پیشنهاد می‌دهد:

بزرگسالان: ۱۵۰ دقیقه در هفته فعالیت هوازی متوسط ​​تا شدید یا ۷۵ دقیقه در هفته فعالیت هوازی شدید.

کودکان: کودکان ۳ تا ۵ ساله باید در طول روز از نظر بدنی فعال باشند و کودکان ۶ تا ۱۷ ساله باید حداقل ۶۰ دقیقه در روز فعالیت بدنی متوسط ​​و شدید داشته باشند.

سخن پایانی

در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز به بررسی راه‌های موثر برای کنترل و تاخیر پیری پرداختیم. عواملی مانند رژیم غذایی، تمرینات ورزشی، استراحت به موقع و تغییر سبک زندگی از جمله عواملی هستند که می‌توانند بر میزان پیری و کیفیت زندگی انسان‌ها تاثیرگذار باشند. از آنجا که پیری یک فرآیند طبیعی و قابل انتظار است، اما با اقدامات صحیح و استفاده از روش‌های مناسب می‌توان زمان و شدت آن را کاهش داد.

منبع: مثبت سبز

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "راه‌های موثر برای کنترل و تاخیر پیری" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "راه‌های موثر برای کنترل و تاخیر پیری"، کلیک کنید.