مشکل پرستاران پرداخت معوقات نیست، اجرای قانون است!

مشکل پرستاران پرداخت معوقات نیست، اجرای قانون است!

سیمارتیکل:

اگرچه به گفته بسیاری از پرستاران در این چند روز اعتصاب، نهادهای مختلف با آنها تماس گرفته و تهدید به اخراج، اخراج، حبس و غیره برای پایان دادن به اعتراض شده اند، اما واقعا چه اتفاقی می افتد که پرستاران گرسنگی را انتخاب کنند. اعتصاب؟ -تغییر ساعت کاری برای اعتصاب و ترک شغل تا صدایشان به گوش مسئولان برسد؟ پرستارانی که همیشه بیشترین بار درمانی را در حوزه سلامت به دوش می‌کشند، مدت‌هاست که از بیماران مراقبت کرده‌اند و در نهایت قدردانی نشده‌اند و در راس آن قرار نگرفته‌اند!

در این میان، شاید تنها فردی که وضعیت پرستاران و مسائل زیربنایی این قشر را که خود سال ها در همین حرفه به مردم خدمت کرده است، به دقت بررسی کرده است، محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه های سالمندان است. خود او بارها به دلیل دفاع از حقوق پرستاران مورد توبیخ و تبعید قرار گرفته است.

نکته مهم این است که یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از اختصاص 10 هزار میلیارد تن برای پرستاری کشور خبر داد، هرچند برای دو سال از ما 6 هزار میلیارد تخصیص خواستند، اما شده است. تصویب شد. 10000 کرور تومان به عنوان کارمزد تخصیص داده می شود و به این ترتیب سایر مشکلات این گروه برطرف می شود.

محمد شریفی مقدم در گفت و گو با تجارت نیوز در پاسخ به این اظهارات اظهار داشت: متاسفانه این بار نیز از همین روش برای رفع و حل نشدن مشکلات پرستاران استفاده می شود. مشکل این است که مسئولان نمی خواهند به مشکل ریشه ای رسیدگی کنند. رنج پرستاران فقط پرداخت حقوق نیست! بالاخره آنها خواستار اجرای قانونی هستند که بعد از 17 سال اجرایی نشده است.

وی افزود: پرداخت معوقات یکی از مطالبات مطرح شده از سوی پرستاران در جریان اعتراض بود. نکته اصلی این است که آنها می خواهند قانون تعرفه خدمات پرستاری با در نظر گرفتن تفاوت در دستمزد ماهر پرستاران، اضافه کاری اجباری، کمبود نیروی انسانی و شرایط سخت کار، شیفت های طولانی و غیره، یک بار برای همیشه حل شود. بودن

شریفی مقدم گفت: در یک کلام پرستاران خواهان اجرای درست قانونی هستند که تصویب کرده اند اما یک مافیای بزرگ مانع از اجرای آن می شود! همان مافیایی که در سال 76 با لابی های گسترده، مدل پرداخت «پرداخت ثابت» را به پرداختی کارآمد تبدیل کرد و پزشکان را در اولویت قرار داد!

دبیر کل خانه سالمندان گفت: تبعیض در بهداشت و درمان موضوع مهمی است. مسئولان به رضایت بخش کوچکی از این بخش بزرگ راضی هستند و فکر می کنند اگر پزشکان را راضی نگه دارند و چند کرور به آنها بپردازند، می توانند بخش بهداشت را قوی نگه دارند. اگرچه بیشترین بار در این زمینه بر دوش کادر پزشکی و به ویژه پرستاران است که همیشه در کمترین اولویت قرار دارند.

وی در ادامه گفت: مشکل اینجاست که چرا قوانین در کشور ما به درستی اجرا نمی شود. بارها اعلام کرده‌ایم که در اکثر کشورهای جهان، پزشکان، پرستاران و سایر کارکنان پزشکی طبق یک فرمول ساده و دقیق حقوق می‌گیرند. اگر دستمزد پزشک 12000 دلار باشد، پرستار 6000 دلار دریافت خواهد کرد. یعنی یک پزشک به دلیل مهارت و حضور در اتاق عمل دو برابر پرستار می گیرد.

شریفی مقدم گفت: در ایران پزشکان حتی در اتاق عمل حضور ندارند. رزیدنت بدون حضور استاد عمل جراحی کرد و در نهایت دستمزد پزشک برای این جراحی که حتی حضور نداشت 300 میلیون و بقیه افراد حتی رزیدنت که عمل را انجام داده است. ، پرستاران و مسئولین سلامت روان و غیره 3 هزار تومان دریافت می کنند. اگر این یک تبعیض آشکار نیست، دیگر چه می توانم نام آن را بگذارم؟

وی می افزاید: البته حق 300 میلیونی کف رسید و دستمزد برخی پزشکان به میلیارد تومان رسید! در این میان به پرستاران باید ماهیانه 13 تا 15 میلیون برای تامین هزینه های زندگی و نهایتا 2 میلیون و 500 هزار تومان برای اضافه کاری اجباری پرداخت شود.

دبیر کل خانه سالمندان در پاسخ به این سوال که بعد از حذف قانون پرداخت ثابت در سال 76 چه اتفاقی برای سیستم بیمارستانی افتاد، گفت: طرحی به نام طرح خود مدیریتی بیمارستان جدید ارائه کردند و همه چیز به نحو مطلوبی تغییر کرد. بر اساس این طرح برای پزشکان، 65 درصد از درآمد حاصل از تعداد عمل های انجام شده در ماه برای پزشکان، 5 درصد برای پزشکانی که به صورت دائم در بیمارستان حضور دارند و 8 درصد از این میزان برای بیمارستان است. به این ترتیب 78 درصد درآمد تنها به 20 درصد افراد در چرخه پزشکی و مابقی 22 تا 80 درصد کادر پزشکی می رسد که نشان از ظلم به پرستاران دارد.

وی می افزاید: مشکل اینجاست که طرح جدید خودگردانی بیمارستان ها اصلا مبنای قانونی نداشت و پرستاران سال ها به آن اعتراض داشتند تا اینکه در سال 86 طرح تعرفه خدمات پرستاری بالاخره به مجلس رفت و به تصویب رسید. از سال 1392 پرستاران منتظر اجرای این طرح طبق قانون پیشنهادی بودند اما…!

شریفی مقدم گفت: اگر قوانین به درستی اجرا شود باید سه برابر حقوقی که الان می گیرند به پرستاران پرداخت شود. در واقع حقوق 15 میلیونی آنها باید حدود 45 میلیون تومان باشد تا بتوان گفت تبعیض و تضاد منافع در حوزه بهداشت و درمان از بین رفته است. هر دو گروه می توانند با رضایت کامل به کار خود ادامه دهند در صورتی که رویکرد مشابهی که برای پزشکان در مورد پرستاران اعمال می شود اعمال شود.

وی می افزاید: اما مشکل دیگر کمبود نیروی انسانی و البته نبود امنیت شغلی پرستاران است. بی توجهی به خواسته ها و نیازهای این قشر در سال های اخیر ما را با تعداد زیادی از پرستاران در حال جابجایی، ترک یا تغییر شغل مواجه کرده است که با توجه به اینکه قبل از این حادثه بیمارستان ما تعداد پرستار کمی داشت، مشکل ساز است. استاندارد جهانی بود، مشکل را در ارائه خدمات به بیماران چند برابر کرد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "مشکل پرستاران پرداخت معوقات نیست، اجرای قانون است!" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "مشکل پرستاران پرداخت معوقات نیست، اجرای قانون است!"، کلیک کنید.