هشدار درباره کمبود معلم

هشدار درباره کمبود معلم

سیمارتیکل:

علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در نامه‌ای به محمد مخبر سرپرست رئیس‌جمهور نسبت به کمبود معلم در سال تحصیلی جدید هشدار داد و خواستار توجه به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش شد. این موضوع است.

متن نامه علیرضا منادی به محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری به شرح زیر است:

آقای محمد مخبر

سرپرست ریاست جمهوری اسلامی ایران

سلام

با احترام، گزارش های متعدد وزارت آموزش و پرورش و سایر مراجع رسمی از جمله مرکز پژوهش های مجلس نشان می دهد که با وجود جذب و جذب چشمگیر در دو سال گذشته، اگر کلاس های بدون معلم از ابتدای سال جاری آغاز شود، قطعا آموزش و پرورش با بحران مواجه خواهد شد. سال تحصیلی 1404-1403 به دلیل خروج نیروی انسانی از طریق بازنشستگی.

این مشکل بارها از سوی نمایندگان شورای اسلامی مطرح شده است، مثلاً در جلسه نظارت 30 اردیبهشت 1402 به من نسبت به بحران تذکر دادند، اما متاسفانه مشکل همچنان پابرجاست و سازمان اداری و استخدامی انجام نداده است. مشارکت

دلایل کمبود نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش به شرح زیر است:

1- پس از اوج گیری جمعیت دانشجویی در دهه هفتاد، مجدداً در سال 1403، جمعیت دانشجویی به بیش از 17000000 نفر رسید و این روند صعودی حداقل تا سال 1408 ادامه داشت.

2- حداقل 72000 نفر از مشمولان بازنشستگی اصرار به ترک خدمت دارند و اوج بازنشستگی در شهریور 1403 اتفاق می افتد.

3- رشد جمعیت دانشجویی از یک سو، ترک شغل از طریق بازنشستگی از سوی دیگر و کاهش چشمگیر پذیرش دانشجو معلمان متعهد به استخدام از سال 1393 تا 1397 (حدود 3000 معلم در سال و در صورت لزوم. سالانه حداقل 30000 معلم و همچنین تعداد کارکنان ورودی پذیرش می‌شوند. اختلاف بین (بند 28 و استخدام متعهدین به خدمت) و (بازنشستگان) در دوران بحران معلمی در سال‌های گذشته و حال با چالش جدی روبرو بوده است.

بر اساس سوابق و مستندات موجود برای عبور از این بحران، آموزش و پرورش از سال گذشته سه پیشنهاد زیر را برای مدیریت بحران کلاس های بدون معلم در چند سال آینده به ویژه مهرماه به دستگاه های اجرایی و استخدامی ارائه کرده است. 1403 و 1404. باید

الف. پیشنهاد اول; بهترین پیشنهاد افزایش نرخ حق التدریس معلمان ضمن خدمت و بازنشسته است تا تمایل و انگیزه معلمان ضمن خدمت برای تدریس 9 ساعت اجباری و معلمان بازنشسته برای تدریس تمام وقت به ویژه در مدارس ابتدایی فراهم شود. اشتغال مثبت معلمان باید حدود 1.1 باشد، زیرا نرخ شهریه آنقدر پایین است که معلمان تمایلی به تدریس با شرایط شهریه ندارند و بررسی کارشناسی نشان می دهد که پیشنهاد تدریس به موقع است و افزایش نرخ شهریه می تواند کمبود را جبران کند. در کمترین و مناسب ترین زمان

اگر فقط 200000 معلم شاغل حاضر بودند با جمع آوری حق التدریس به آموزش کمک کنند، این بحران حل می شد، در حالی که این تعداد کمتر از 80000 است.

ب: پیشنهاد دوم; آموزش و پرورش با دادن مشوق به معلمان دارای شرایط بازنشستگی در واقع می خواهد شرایط همکاری و تداوم خدمت این گونه افراد را در چارچوب قانونی فراهم کند و این پیشنهاد به حل بحران کمک می کند. در آغاز سال تحصیلی با کمبود نیروی انسانی مواجه خواهیم شد

همچنین با توجه به سوابق، پیشنهاد مذکور مورد قبول کمیسیون فرعی مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری قرار گرفت و مقرر شد طی صورتجلسه سه جانبه وزارت آموزش و پرورش تصمیمات مقتضی اتخاذ و اجرا شود. سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور تاکنون این کار را نکرده اند.

جواب: قضیه سوم; بر اساس این نظرسنجی، در حال حاضر 26 هزار نفر در وزارت آموزش و پرورش مشغول به تدریس هستند که در خوش بینانه ترین حالت، 3 هزار نفر در آزمون فعلی جذب خواهند شد.

سازمان اداری و استخدامی کشور از وزارت آموزش و پرورش متعهد شده است که برای سیمارتیکل 1403 از بکارگیری این نیروها خودداری کند که این امر در بسیاری از استان ها به ویژه سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، اصفهان و تهران با بحران مواجه خواهد شد. و این بحران؛ عواقب ناگوار اجتماعی در پی خواهد داشت. لذا پیشنهاد می شود این نیروها که بیش از 10 سال از عمر خود را به عنوان معلم گذرانده اند و دارای تجربه و مهارت و همچنین نیازمند آموزش و پرورش هستند به صورت قراردادی 9 ماهه و ترجیحاً 12 ماهه جذب شوند. .

این پیشنهاد به شدت از وزارت آموزش و پرورش درخواست شده است.

با توجه به مراتب فوق و با توجه به اطلاعات واصله و بر اساس بررسی های انجام شده در این کمیسیون، پیشنهادات وزارت آموزش و پرورش برای حل بحران بدون معلم و یقیناً در خور توجه بوده و از آنجایی که با حمایت کار کارشناسان، بار مالی را کاهش داده و نیروی انسانی لازم را برای برون رفت از این بحران فراهم می کند.

بر این اساس وی خواستار اتخاذ تدابیر مقتضی و موافقت با اعلام اخطار کمبود نیروی انسانی در ابتدای سال تحصیلی 1404-1403 و با در نظر گرفتن تمامی مساعدت های دولت شهید رئیس جمهور در امر جذب نیرو شد. جذب نیروی انسانی خواهشمند است به وزارت آموزش و پرورش دستور دهید تا از پیشنهادات ارائه شده حمایت کند و اقدامات لازم را انجام دهد، در غیر این صورت قطعاً در آغاز سال تحصیلی با بحران معلمان مواجه خواهد شد و پیامدهای جبران ناپذیر آن دامنگیر کل جامعه خواهد شد. بنابراین باید از هم اکنون تدابیر لازم اندیشیده شود، زیرا در این صورت مدیریت بسیار دشوار خواهد بود.»

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "هشدار درباره کمبود معلم" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "هشدار درباره کمبود معلم"، کلیک کنید.