چرا دفعات رویت پلنگ در کشور بیشتر شده است؟

چرا دفعات رویت پلنگ در کشور بیشتر شده است؟

در پی افزایش گزارش های مشاهده پلنگ در کشور، کارشناس دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مشکل بستگی به منطقه ای دارد که پلنگ در آن مشاهده شده است. فراوانی آن در مناطق مسکونی نشانه درگیری است و دیدن این گونه در مناطق حفاظت شده به معنای افزایش جمعیت آن است.

مرجیه موسوی در گفت وگو با سیمارتیکل وی در خصوص آمار پلنگ در ایران گفت: متاسفانه آمار دقیقی از جمعیت پلنگ در کشورمان نداریم، زیرا آمار حیوانات گوشتخوار مانند پلنگ با علف خواران یکی نیست که از طریق آن می توان به آن دست یافت. سرشماری در منطقه وسیعی حرکت می کنند و رفتار گونه ها به راحتی مشاهده نمی شود و در زمان های معینی زیستگاه را ترک می کند.

وی افزود: دیدن پلنگ نیاز به تجهیزات خاصی مانند دوربین تله دارد. به عنوان مثال، حدود 30 تا 40 دوربین باید در یک منطقه قرار داده شود تا به طور سیستماتیک زیستگاه ها را پوشش دهد.

این کارشناس دفتر حفاظت از حیات وحش سازمان محیط زیست درباره زیستگاه اصلی پلنگ در ایران گفت: زیستگاه اصلی پلنگ کوهستانی و غذای اصلی آن گاو و بز است. اگر شرایط شکار خوب باشد، جمعیت پلنگ نیز افزایش می یابد.

برای پاسخ به این سوال، آیا افزایش مشاهده پلنگ به معنای افزایش جمعیت است؟ وی تصریح کرد: این مشکل بستگی به منطقه ای دارد که پلنگ در آن نقطه مشاهده شده است. اگر این گونه در اطراف مناطق مسکونی مانند روستاها مشاهده شود، نشان دهنده وجود درگیری بین انسان و پلنگ است. هنگامی که گونه ای به دلیل کمبود طعمه از زیستگاه خود حرکت می کند، احتمال دیده شدن آن بیشتر می شود.

این کارشناس دفتر حفاظت از حیات وحش سازمان محیط زیست ادامه داد: گاهی پلنگ ها پیر می شوند. در این حالت قادر به شکار طعمه های قوی نیست، بنابراین می توان به سکونتگاه های انسان نزدیک شد.

وی تاکید کرد: احتمال ورود پلنگ به مناطق مسکونی برای شکار مستمر بسیار بعید است. در صورت مشاهده پلنگ در چنین منطقه ای، وجود این گونه گزارش می شود و ماموران سازمان محیط زیست برای احیای آن اقدام می کنند.

موسوی اضافه کرد: در حال حاضر برای کاهش درگیری پلنگ و انسان، بسیاری از ادارات محیط زیست استان ها در حال آموزش جوامع محلی و برگزاری کارگاه های آموزشی در مناطقی که درگیری زیاد است، هستند تا مردم در صورت مشاهده پلنگ از نحوه رفتار خود آگاه شوند. از برخورد پلنگ جلوگیری کنید

این کارشناس دفتر حفاظت از حیات وحش سازمان محیط زیست افزود: از ادارات کل محیط زیست فعال در این زمینه می توان به اداره کل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد. برخی از استان ها نیز بر اساس قراردادها و اعتبارات ارایه شده توسط سازمان های محیط زیستی، برای مردم محلی کار آموزشی انجام می دهند.

موسوی با اشاره به آموزش مدیریت پسماند به مردم محلی گفت: زمانی که زباله در روستا باشد حیوانات وحشی می توانند به محل بیایند. در شهرها، شهرداری ها باید زباله ها را مدیریت کنند تا از تجمع حیوانات وحشی مانند گرگ در محل های زباله جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه مشاهده و ثبت بیشتر پلنگ در مناطق حفاظت شده به معنای افزایش این گونه است، افزود: برخی از مناطق حفاظت شده شاهد افزایش تعداد پلنگ بوده اند. از جمله می توان به پارک های ملی گلستان، تندورا، تنگ صیاد و دینار اشاره کرد که حاکی از حفاظت فیزیکی مطلوب و جمعیت شکار خوب در منطقه است.

موسوی در پایان با اشاره به نقش تلفن همراه در ثبت مشاهده بیشتر پلنگ گفت: پلنگ در برخی مناطق حتی در صورت عدم ثبت نام وجود دارد. یکی از دلایل عدم ثبت نام آنها کمبود امکانات بود اما الان هر فردی موبایل دارد و محیط بانان هم این وسایل را دارند و تصاویر پلنگ ها را در فضای مجازی منتشر می کنند و مردم این تصاویر را می بینند که یکی از دلایلش همین است. بیشتر پلنگ رشد ثبت نام پیشرفت تلفن های همراه است.

پایان خبر سیمارتیکل

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "چرا دفعات رویت پلنگ در کشور بیشتر شده است؟" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "چرا دفعات رویت پلنگ در کشور بیشتر شده است؟"، کلیک کنید.