پیامک هایی که شهروندان را به دام انداخت

پیامک هایی که شهروندان را به دام انداخت

سیمارتیکل:

مجرمان سایبری با مجرمان معمولی متفاوت هستند. مجرمان سایبری افراد تحصیل کرده و تحصیلکرده ای هستند که به دلیل هوش خود مرتکب جرم می شوند، در مقابل مجرمان معمولی که عموماً بی سواد، تحصیلات ضعیف یا متوسط هستند.

تاکتیک های مجرمان سایبری بسیار گسترده تر از مجرمان سنتی است، زیرا مجرمان سایبری اغلب با استفاده از ابزارها و فناوری های جدید مرتکب جنایت می شوند، در مقایسه با کسانی که ابزار و تجهیزات قدیمی تری دارند. مجرمان سایبری اغلب جوان هستند و نیازی به همدست یا همدست ندارند. مجرمان سنتی در زمان های مشخصی مرتکب جرم می شوند، اما مجرمان سایبری به زمان و مکان خاصی نیاز ندارند.

امروزه کلاهبرداری پیامکی یکی از رایج ترین کلاهبرداری هاست. در واقع این روزها به افراد پیامکی داده می شود که حاوی یک لینک است و به محض اینکه افراد روی لینک کلیک می کنند، هکرها به پیامک های گوشی فرد دسترسی پیدا می کنند و می توانند حساب بانکی فرد را خالی کنند.

مهمترین پیامک جعلی ارسال شده در سال 1402

در پایان مرداد 1402 سازمان تامین اجتماعی به بیمه شدگان از ارسال پیامک جعلی و درخواست اطلاعات شخصی هشدار داد. این سازمان در خصوص تلاش سودجویان و مفسدان برای سوء استفاده از نام، عنوان یا نشان این سازمان اطلاعیه ای صادر کرده است. هرگونه تماس یا پیامک مبنی بر ارسال اطلاعات شخصی و مالی به بیمه شدگان و بازنشستگان از سوی این سازمان مجاز نبوده و اطلاعیه های رسمی سازمان صرفاً از طریق درگاه ارتباطی رسمی این سازمان جدا از شعبه بیمه منتشر می شود.

اما پس از گذشت قریب به چهار ماه، رییس پلیس فاتح البرز از دانش آموزان خواسته است که به پیام های تبلیغاتی دروغین در اینترنت رایگان توجه نکنند تا در دام کلاهبرداران اینترنتی نیفتند. وی تصریح کرد: برخی مجرمان سایبری با انتشار پیامی تبلیغاتی با عنوان 32 گیگ اینترنت رایگان در بستری شاد آموزش و پرورش در فضای مجازی، دانش آموزان را به استفاده از درگاه های جعلی همراه با تبلیغات در شبکه های اجتماعی تشویق کردند.

از دیگر پیامک های جعلی ارسال شده در سال گذشته می توان به بسته های اینترنتی رایگان اشاره کرد. وزارت ارتباطات در سال گذشته اینترنت رایگان را برای همه شهروندان راه اندازی کرد و در این راستا اقدام به سوء استفاده از برخی موقعیت های کلاهبرداری کرد.

در همین راستا رییس پلیس فتای استان سمنان از شهروندان عادی و کاربران فضای مجازی خواست مراقب لینک های جعلی با عنوان ثبت نام رایگان اینترنتی توسط دولت باشند.

ارسال پیامک ها و هشدارهای جعلی توسط سامانه سانای وزارت دادگستری یکی از پرتکرارترین و مهم ترین پیام های جعلی ارسالی به کاربران بود که وزارت دادگستری بارها در این خصوص هشدار داده است.

مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان تصریح کرد: اکثر پیامک هایی که با عنوان «اعلام الکترونیکی به حساب کاربری شما»، «شکایت از شما، پیگیری در سامانه» ارسال می شود، دارای لینک به شماره های مشخص هستند. (شماره تلفن همراه شخصی) کاملا جعلی است، به دلیل اولین لحظه ای که شهروندان با دیدن چنین پیامکی نگران می شوند، چه شکایتی از وی وجود دارد؟ یا پرونده قانونی علیه او چیست؟ بدون توجه به تعداد، پیوند جعلی را باز می کنند و مایلند اعلان را دریافت کنند، حتی اگر مبلغ کمی را برای مشاهده اعلان جعلی بپردازند. اما بدافزار پس از دریافت اطلاعات کارت بانکی، موجودی بانکی از دست رفته را از طریق همین لینک برداشت می کند.

وی تاکید کرد: پیامک اصلی سامانه ثنا قوه قضاییه لینک ندارد و لینک پرداخت ندارد زیرا در هر شرایطی برای مشاهده اسناد قضایی نیازی به واریز وجه نیست ضمن اینکه سامانه شماره ابلاغ الکترونیکی قضایی ADLIRAN و سایت در سامانه ثنا eblagh.adliran.ir است.

جدا از موارد ذکر شده، سال گذشته هشدارهایی در خصوص پیامک های جعلی نیز داده شده بود. پس از گزارش هایی مبنی بر ارسال برخی پیامک های حاوی محتوای طرح الکترونیکی فجرانه کالابرگ، شهروندان از جعلی بودن این پیامک ها اطلاع داشته باشند.

به گفته مسیولان، هیچ پیش نیازی برای استفاده از طرح فجرانه کالابرگ وجود نداشت و اگر فروشگاهی پیش نیازی را برای استفاده مردم از اعتبار تشویقی کالابرگ قایل شود، امتیاز محسوب می شود.

پیامک های جعلی مبنی بر دریافت سود سهام عدالت از دیگر مواردی بود که سال گذشته گزارش و هشدار داده شد. در همین راستا دستیار ویژه و مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور سهام عدالت اعلام کرد که سهامداران مراقب پیامک های جعلی در خصوص دریافت سود سهام عدالت باشند چرا که بیشتر آنها درگاه های اینترنتی یا پیامکی هستند. پیام های ارسال شده در مورد سهام عدالت جعلی و آلوده به بدافزار هستند

لذا با توجه به پیامک های جعلی ذکر شده، به کاربران و شهروندان توصیه می شود تا حد امکان از کلیک بر روی لینک های ناشناس خودداری کنند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "پیامک هایی که شهروندان را به دام انداخت" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "پیامک هایی که شهروندان را به دام انداخت"، کلیک کنید.