عربستان سعودی: سهمیه اضافه حج نمی‌دهیم

عربستان سعودی: سهمیه اضافه حج نمی‌دهیم

سیمارتیکل:

معاون حج عربستان در حالی که 700 هزار سهمیه در حج گذشته خالی مانده بود، گفت: در حال حاضر کشورمان برنامه ای برای افزایش سهمیه حج ندارد.

900 هزار ایرانی فیش حج دارند. با توجه به اینکه سالانه تنها 87 هزار نفر می توانند به حج بپردازند، اعزام تمام سپرده گذاران بیش از 10 سال زمان می برد.

رئیس سازمان حج گفت: افزایش سهمیه عربی باعث کاهش انتظار تشرف نیز می شود. علیرغم اینکه بسیاری از زائران بالای 65 سال سن دارند و از سوی دیگر یکی از شروط حج، توانایی جسمانی است.

17 سال است که حج ثبت نام نکرده و دارندگان بلیط باید 10 سال دیگر برای رفتن به حج بر اساس اولویت و سهمیه صبر کنند.

طبق اعلام سازمان حج، ثبت نام حج 1404 به زودی انجام می شود، اما نه تنها تفاهم نامه حج با عربستان امضا نشده، سهمیه نهایی ایران هنوز مشخص نیست.

این در حالی است که سید عباس صالحی وزیر امور خارجه از مذاکره با سعودی ها برای افزایش سهمیه ایران برای حج آینده خبر داده است. با این وجود، عبدالفتاح بن سلیمان مشاط، معاون وزیر حج عربستان سعودی گفت: «در حال حاضر هیچ برنامه ای برای افزایش سهمیه حج این کشور نداریم». علیرغم درخواست ایران برای افزایش سهمیه از 2 به 5000 نفر در سال گذشته، سعودی ها تنها 20000 سهمیه مازاد را به اندونزی دادند.

نه تنها ایران، کشورهای دیگری مانند مالزی نیز امسال متقاضی افزایش سهمیه هستند. سهمیه مالزی حدود 32000 نفر است و به دلیل تقاضا، هر زائر مالزیایی باید بیش از 40 سال برای انجام حج صبر کند. در ایران این مدت حدود 30 سال است.

ابوطاهر دبیرکل امور مذهبی بنگلادش با اشاره به جان باختن بیش از 1300 زائر در حج گذشته، گفت: به دلیل گرمای هوای عربستان، تعداد زائرانی که نمی توانند برای مدت طولانی در حج راه بروند در حال افزایش است. عربستان در گرما عاقل نیست.»

از سوی دیگر، عبدالوهاب سومرو، مدیرکل حج پاکستان نیز با اشاره به خالی بودن 7 هزار سهمیه حج در حج گذشته، گفت: 13 سال پیش بیش از 3 میلیون نفر به حج رفتند که اکنون در عربستان سعودی هستند. با برنامه ریزی برای افزایش تعداد گردشگران، چگونه نمی توان دو و نیم میلیون زائر را پذیرفت؟

کارشناسان حج می گویند عربستان باید زیرساخت های لازم را در ایام تشریق به ویژه سرزمین منا و عرفات افزایش دهد و اگر برخی کشورها سهمیه حج را رعایت نکردند در اختیار کشورهای متقاضی قرار گیرد.

همچنین مسلمانان باید برای افزایش سهمیه کشورها در سازمان همکاری اسلامی برنامه ریزی و گام بردارند. رضا مقدم مدیر کاروان حج نیز گفت: افراد مسن و قطعا توانمند باید با اولویت اعزام شوند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "عربستان سعودی: سهمیه اضافه حج نمی‌دهیم" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "عربستان سعودی: سهمیه اضافه حج نمی‌دهیم"، کلیک کنید.