حامی، فرصتی ویژه برای کاهش فقر یادگیری
معاون آموزشی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اجرای «حمی» با هدف حمایت مستمر آموزشی از دانش آموزان زودآموز گفت: تاکید رئیس جمهور بر آموزش و حمایت عملی فرصت مغتنمی برای تحقق و تثبیت عدالت آموزشی است.
به گزارش سیمارتیکل، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در نشست توجیهی «نظام آموزش و پرورش و طرح تحول تحول در محیط آموزش و پرورش» با اشاره به تاکید رئیس جمهور بر اجرای این طرح با هدف تغییر استانداردهای آموزشی و یادگیری تاکید کرد. در مدارس دولتی گفته می شود: آموزش باکیفیت فقط مختص افراد دارای سطح اقتصادی بالا نیست و از طرفی ذهن دانش آموزان نباید پر از احتیاط و رشد فردی دانش آموزان بر اساس اصولی مانند کار گروهی باشد. ، ذهن تحلیلی و منطقی، اعتماد به نفس. و اعتماد به نفس بی تفاوت بود.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دانش آموزان متفاوت هستند و همگی دارای سطح تحصیلی یکسان نیستند، تصریح کرد: برخی از دانش آموزان مهارت های اولیه سواد را به خوبی فرا نگرفته اند و با فقر یادگیری مواجه هستند. دانش آموزانی که به آموزش دسترسی دارند و به مدرسه رفته اند، اما هنوز مشکلات عمده ای در زمینه مهارت های یادگیری دارند.
لزوم ارتقای مهارت های پایه سواد و نقش آن در کاهش فقر یادگیری
حکیم زاده با تعریف «فقر تحصیلی»، عدم دسترسی به آموزش را عامل اصلی فقر آموزشی دانست و تصریح کرد: «فقر تحصیلی» ناشی از عدم یادگیری مهارت های پایه سوادآموزی است که پس از دوران کرونا، شاخص های آن در همه موارد کاهش یافته است. موارد کشورهای جهان؛ بر اساس گزارش بانک جهانی، 80 درصد از کودکان جهان قبل از دوره کرونا در دبستان ثبت نام کرده اند که 25 درصد آنها مهارت های اولیه سوادآموزی را کسب نکرده اند که به معنای 40 درصد فقر یادگیری است (شامل 20 درصد که نمی دانند). در مدرسه ابتدایی ثبت نام کنید و برخی از آنها که مهارت های سوادآموزی اولیه را ندارند، در دنیا وجود دارند.
اهمیت مداخلات متمرکز در رفع موانع پیشزمینه یادگیری
وی با اشاره به نقش مهم شرایط زمینه مانند سطح فرهنگی خانواده و سرمایه علمی در فرآیند یادگیری، تصریح می کند: بسیاری از دانش آموزان به دلیل نداشتن سرمایه فرهنگی و علمی خانواده، آمادگی کمتری نسبت به همسالان خود به نظام آموزش رسمی وارد می کنند. و در نتیجه نمی توانند به آنها اجازه دهند روند یادگیری گام به گام را طی کنند و بزرگ شوند. به خصوص که این دانش آموزان بستر لازم برای تکمیل فرآیند یادگیری در خانه را ندارند. بر اساس یافته های پژوهش، بهترین رویکرد برای رفع این موانع، مداخله متمرکز است. به بیان ساده، در گام اول باید این دانش آموزان شناسایی شوند و در مرحله بعد برنامه حمایتی بر اساس نیازها و چالش های آنها در مسیر یادگیری طراحی و اجرا شود. این یکی از اصول برنامه ریزی اسپانسری است.
نقش ویژه معلمان بازنشسته، معلمان جهادی و فرهنگیان در حامی
معاون آموزشی وزیر آموزش و پرورش افزود: هر مدرسه پس از پایان نیمسال اول، دانش آموزان «قابل قبول» و «نیازمند تلاش» را در سنجش کیفی توصیفی فارسی، ریاضی و علوم شناسایی می کند. سپس حوزه های بهسازی با کمک شورای آمار مدرسه طراحی و اجرا و با توجه به اعتبارات در اختیار استان ها برنامه ریزی لازم انجام خواهد شد. این برنامه از مهارت های معلمان کلاس، معلمان بازنشسته یا مربیان استفاده می کند. جدای از این موارد، آموزش و پرورش طی تفاهم نامه ای با بسیج به دنبال استفاده از ظرفیت دانشجو معلمان و معلمان بسیجی در قالب طرح جهادی حمایت آموزشی است.
میهن پرستی و دلبستگی به وطن ریشه در مدارس دارد
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حکیم زاده در پایان خاطرنشان کرد: عشق به وطن و استقامت فعال در چرخه خدمت به جامعه محلی و احساس تعلق به باورهای ملی و دینی ریشه و ایجاد شده است. مدرسه محیط یادگیری مثبت؛ محیطی که یادگیرنده به عنوان یک مؤلفه ارزشمند، خود را بخش مهمی از فرآیند می داند و احساس تعلق به محیط دارد. دانش آموزی که در این محیط رشد کند، ریشه های محکم و مقاومی در سرزمین مادری خواهد داشت.
پایان خبر سیمارتیکل
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "حامی، فرصتی ویژه برای کاهش فقر یادگیری" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "حامی، فرصتی ویژه برای کاهش فقر یادگیری"، کلیک کنید.