عوامل تاثیر گذار در طراحی منو رستوان
آیا تا به حال به این فکر کرده اید که غذاها و نوشیدنی های رستوران چگونه در یک منو به شما ارایه می شود؟ ایا می دانید قیمت طراحی منو رستوران در مقایسه با سود حاصل از آن ناچیز است؟ چیزی به سادگی منو هست که مشخص کند چه غذایی و در چه جایی غذا خواهید خورد؟ طراحی منوی کاغذی رستوران و طراحی نسخه های آنلاین منو غذا تبدیل به یک بخش اساسی در صنعت مواد غذایی شده زیرا همیشه ظاهر یک محصول با میزان فروش محصول رابطه مستقیم دارد.
این موضوع به لطف برایان وانسینک نویسنده “Slim By Design” در مقاله اخیرش برای ژورنال بین المللی مدیریت مهمان نوازی، اخیرا مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. برایان اظهار داشت که طراحی منو می تواند دقیقاً بر چیزی که مشتری سفارش می دهد تاثیر بگذارد. و همه اینها بر اساس عناصر ساده ای است که ما هر روزه از آن ها استفاده می کنیم. در این مقاله با 10 روش کارامد آشنا می شوید که می توانید از این اطلاعات و تکنیک ها برای طراحی یک منو رستورانی خوشمزه استفاده کنید.
تمام بخش های روی منو تاثیر دارد
مکان هر یک از مواد غذایی موجود روی منو رستوران می تواند بر میزان سفارش آن غذا تاثیر بگذارد. این نکته را بعنوان یک ترتیب غذایی در نظر بگیرید. اما مردم ابتدا به کجا نگاه می کنند؟
- بالا وسط: چه قالب منو شما عمودی باشد چه افقی و یا اینکه شامل چندین صفحه باشد، مهمترین بخش از منوی شما وسط یک سوم بالایی منو است.
- بالا چپ روبروی مورد شماره 1 منو: به یاد داشته باشید در زبان فارسی افراد به طور کلی از راست به چپ مطالعه می کنند، بنابراین اگر اولین بار به سمت وسط توجه شود، مرحله بعدی بصورت ناخودآگاه توجه افراد به سمت چپ منو است.
- متن بالا راست منو: پس از نگاه کردن به نقاط اصلی، خواننده منو به طور کلی تمایل دارد به سمت الگوی خواندن معمولی برگردد، از سمت راست بالای منو شروع کرده و ستون را مطالعه می کند.
- پشت منو: یکی از اولین کارهایی که بسیاری از افراد هنگام دست به دست کردن چیزی چاپ شده می کنند نگاه کردن به پشت آن است. ( که این می تواند یک مکان کلیدی برای موارد ویژه باشد.)
- زیر تیتر های بزرگ: بررسی کننده های منو همچنین به مواردی که مستقیماً در زیر تیتر های بزرگ مانند “غذای اصلی” ، “دسر” یا “نوشیدنی” قرار می گیرند، توجه می کنند. تقریباً می توانید هر کدام از این بخش ها را به عنوان یک زیر منو (از نظر چینش موارد) درنظر بگیرید.
از نظر جایگذاری مواد غذایی در منو نیز ترتیب خوردن آن ها را در نظر بگیرید. منو باید از روندی پیروی کند که ترتیب اولین مواردی که مشتری سفارش می دهد تا آخرین آن ها را رعایت کند.
در انتخاب تصاویر دقت کنید
وقتی صحبت از استفاده از عکس در منو پیش می آید دو مکتب فکری اصلی وجود دارد.آنهایی که تصاویر بزرگ و برجسته را دوست دارند و آنهایی که به طور کلی از تصاویر اجتناب می کنند. هر دو مورد قابل انجام است به شرطی که برای عکاسی مواد غذایی زمان و هزینه مناسب در نظر بگیرید.
اگر می خواهید عکس های مواد غذایی را در منو قرار دهید، به عنوان مثال عکس بسته بندی لواشک در کنار بستنی میوه ای، باید از یک عکاس حرفه ای استفاده کنید تا از وعده های غذایی قابل ارایه عکس بگیرد. همه تصاویر باید در نور زیاد و کاملا روشن از آن ها عکس گرفته شود تا خوشمزه به نظر برسند. مواد غذایی با عکس های تیره و تاریک به فروش نمی رسد. اگر قصد استفاده از عکس در منوی خود دارید، یک یا دو عکس مناسب و مهم را انتخاب کنید.
از استفاده از عکس های آماده در منو خودداری کنید زیرا بایستی دقیقا هر آنچه که در منو نمایش داده می شود برای مشتری سرو شود.
جایگزین دیگری برای عکس های غذا استفاده از عکس های رستوران شماست (یا عکس های نشان دهنده قدمت رستوران در صورتی که موجود دارید). بجای استفاده از عکس های غذا جایگزین های زیادی وجود دارد که می تواند برای چاپ شدن روی منو گزینه های بهتری باشد.
مراقب قیمت های مرتب باشید!
یکی از ترفندهای طراحی منو قیمت گزاری است. بیشتر صاحبان رستوران تمایلی ندارند که مشتریان برای سفارش ارزانترین غذاها، منو را جستجو کنند.
در اینجا با پنج روش برای جلوگیری از جستجوی فوری قیمت آشنا می شوید:
- از نمادهای واحد پول در فهرست استفاده نکنید.
- قیمت ها را به صورت عمودی یا افقی تراز نکنید.
- از قیمت گذاری های غیر متعارف استفاده کنید. از نقطه های تفکیک قیمت با یک عدد اعشار استفاده کنید مثلا برای واحد پولی دلار بجای 10.50 از 10.5 استفاده کنید.
- انتخاب رنگ های نامحسوس و تایپوگرافی برای قیمت گذاری. به عنوان مثال ، اگر متن منو سیاه است، برای قیمت از رنگ خاکستری استفاده کنید تا اهمیت بصری کمتری داشته باشد.
- موارد موجود در منو را به ترتیب قیمت نزولی یا صعودی منظم نکنید.
از رنگ استفاده کنید
این مورد ممکن است ساده به نظر برسد اما حتما از رنگ استفاده کنید. از رنگ هایی متناسب با لوگو و سبک کلی طراحی تان استفاده کنید.
سپس در مورد معانی رنگ فکر کنید. به عنوان مثال معمولا از رنگ قرمز برای تحریک اشتها استفاده می شود. سبز معمولاً با غداهای سالم همراه است. تصور می شود آبی، میل به غذا را سرکوب می کند. به عنوان یک قاعده کلی، رنگ های جسورانه و روشن دارای الویت بیشتری هستند، اما انتخاب رنگ کاملا می تواند به نوع رستوران بستگی داشته باشد.
سبک رستوران را با تایپوگرافی تنظیم کنید
تایپوگرافی محور اصلی هر منویی است (به همین دلیل این موضوع در این مقاله دو نکته جداگانه است). نوع و سبکی که انتخاب می کنید باعث می شود سبک رستوران شما مشخص شود. این مورد باید یکی از اولین عناصری باشد که در مورد آن تصمیم می گیرید.
به فضای رستوران خود و سبک متناسب با آن فکر کنید
- فونت Old English: یا بلک لتر: سنتی ، به سبک قدیمی ، سنگین
- فونت Old style serif: سنتی ، کلاسیک ، رسمی
- فونت Modern serif: اقتدار ، تاثیر
- فونت Transitional serif: مدرن ، ساده ، استاندارد
- فونت Square or slab serif: جسورانه ، قوی ، تاثیرگذار
- فونت Sans serif: مدرن ، ضخامت متن جسورانه بودن فونت را تغییر می دهد
- فونت Script: کلاسیک ، فانتزی ، مهم
- فونت Novelty: ایجاد حس متفاوت وابسته به شکل حروف ، سفارشی
از متن های توصیفی استفاده کنید
نوشته های توصیفی یا جالب به مشتریان رستوران کمک می کند تا سفارشات خود را بهتر درک کنند، در وقت افراد حاضر در صف صرفه جویی می کند و حتی ممکن است کمی باعث سرگرمی افراد شود. ترفند این کار، نوشتن نسخه ای ساده و جذاب است که هر مورد از فهرست را توصیف می کند، اما در عین حال مختصر و مفید است.
لحن نوشته باید مطابق با سبک مکان شما باشد. اگر صاحب رستورانی محلی و صمیمی هستید، از کلمات شوخ طبعانه و صمیمی استفاده کنید، اما در یک رستوران مجلل باید به سبکی رسمی تر نوشته شود.
هنگام نوشتن توصیفات غذا، به انواع سوالاتی که ممکن است مشتریان بپرسند نیز فکر کنید. اطلاعاتی راجع به آلرژی های احتمالی به غذاهای مرسوم مانند آجیل، یا غذاهایی که بسیار تند هستند را حتما یادداشت کنید. غذاخور ها را با نام گزاری خوشمزه غذاهایتان جذب کنید: شما ترجیح می دهید یک ‘چیزبرگر’ بخورید یا یک ‘چیزبرگر ذغالی با 300 گرم گوشت گوساله’ ؟!
نتیجه گیری نهایی
هنوز گرسنه اید؟ طراحی منو می تواند یک چالش بزرگ و بسیار سرگرم کننده باشد. مهمترین عواملی که باید در طراحی منو مورد توجه قرار گیرد خوانایی منو و ماهیت اشتها آور تصاویر است.
همه این موارد را در کنار هم قرار دهید تا با انتخاب گزینه های مناسب دیجیتالی(وبسایت و اپلیکیشن) بتوانید غذاخور ها را به رستوران بکشید، با منوهای اشتها برانگیز شرکت فکر مثبت از آن ها سفارش بگیرید و با منوهای کاغذی تحویلی دوباره و دوباره آن ها را به رستوران خود برگردانید.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "عوامل تاثیر گذار در طراحی منو رستوان" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی, کسب و کار ایرانی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "عوامل تاثیر گذار در طراحی منو رستوان"، کلیک کنید.