توضیح شرکت دخانیات درباره مالیات و قاچاق سیگار/ توجه دولت چهاردهم برای کاهش مصرف

توضیح شرکت دخانیات درباره مالیات و قاچاق سیگار/ توجه دولت چهاردهم برای کاهش مصرف

به گفته یکی از مسئولان بهداشتی کشور و گفته اند که با توجه به نرخ فعلی مالیات بر محصولات دخانی، این محصولات به کشورهای دیگر قاچاق می شود. از آنجا که نرخ مالیات بر محصولات دخانی در کشورهای دیگر گرانتر از ایران است و مصرف کنندگان در کشورهای دیگر می توانند محصولات قاچاق ایرانی را خریداری کنند. این موضوع توسط شرکت دخانیات روشن شده است.

به گزارش سیمارتیکل، خبری تحت عنوان شرکت دخانیات ایران منتشر شد «اصلاح مالیات دخانیات به دلیل قیمت پایین در ایران ضروری است/قاچاق دخانیات معکوس شد». که در تاریخ 10 مرداد 1403 توسط خبرگزاری سیمارتیکل منتشر شد و در خبر درج شد، بهزاد ولی زاده – رئیس ستاد ملی مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت – بر لزوم بازنگری در ساختار مالیاتی دخانیات تاکید کرد. محصولات دخانی و گفته می شود نرخ فعلی مالیات بر محصولات دخانی باعث شده این محصولات به کشورهای دیگر قاچاق شود.

شرکت دخانیات ایران در پاسخ به این ادعا و سایر مطالبی که وی در مورد موضوع سیگار ارزان در ایران گفته است، نکاتی را در پاسخ و انتقاد از اخبار منتشر شده و همچنین شفاف سازی در مورد ابهام این بحث جنجالی ارائه کرده است. . قیمت سیگار در کشور به شرح زیر است:

ابتدا باید خداوند متعال را شاکر باشیم که سرانجام پس از گذشت چندین دهه، متولیان امر سیاست های مبارزه با دخانیات در کشور این ایده اساسی را پذیرفتند که قاچاق سیگار از مبدأ ارزان قیمت عامل اصلی آن است. مقصد گرانتر تفاوت قیمت بین دو کشور است که منجر به نوعی آربیتراژ محصول به عنوان یک عامل انگیزشی می شود. بنابراین میلیاردها نخ سیگار به ایران قاچاق می شود زیرا قیمت سیگار در ایران بیشتر از کشورهای همسایه است. بنابراین اگر از یک طرف بحث بالا بودن قیمت سیگار در کشورهای مختلف به قاچاق معکوس از ایران نسبت داده شود، از سوی دیگر باید حجم قابل توجه و تاسف بار قاچاق در ایران را نیز نسبت داد. همسایه هایش می دانستند که سیگار در ایران گران است. البته لازم به ذکر است که گرانی محصولات یک کشور باید بر اساس سطح عمومی درآمد سرانه و قیمت آن کشور سنجیده شود.

دوم اینکه تعداد سیگارهای صادراتی از کشور بسیار کم و کمتر از یک درصد مصرف سالانه است که به دو مقصد مشخص ترکیه و روسیه می رود. اولی در شکل و تعداد محدود مسافر و دومی نتیجه جنگ با اوکراین و تحریم های بین المللی علیه روسیه و کاهش تولید و عرضه محصولات دخانی است. با نگاهی اجمالی به میزان اندک قاچاق معکوس سیگار از ایران، به راحتی و فوری می توان فهمید که اولین پیامد قیمت سیگار نسبت به کشورهای همسایه، جذب یک کشور به سوی قاچاقچیان سیگار خواهد بود. اتفاقی که اکنون روی می دهد این است که سالانه 20 تا 25 درصد سیگار از جنوب، غرب و شرق وارد کشور می شود. به گفته آقای ولی زاده، ورود سیگارهای غیرمجاز به کشور و آمارهای قاچاق از کشور به خوبی نشان می دهد که قیمت سیگارهای تولید داخل در ایران به قدری گران شده است که امکان ورود انواع خارجی را فراهم کرده است. به صورت قاچاق و با قیمت های جذاب تری برای مصرف کنندگان در سبد فروش قرار می گیرد. به این نوع محصولات باید سیگار گرمایی و الکترونیکی و … را نیز اضافه کرد که با توجه به مخالفت مسئولان بهداشتی کشور تولید داخل نبوده و با قیمت های گزاف تبلیغ و توزیع می شود.

ثالثاً، متأسفانه محصولات دخانی از جمله سیگار و تنباکوی قلیان در سال های اخیر برای هدف گذاری تولید و نه مصرف در ایران مشمول مالیات شده است. بر اساس آمارهای به دست آمده از سوی مراجع ذیربط، تولید و واردات قانونی دخانیات بیش از 50 درصد کاهش یافته و سهم بازار مصرف آن به محصولات قاچاق تعلق گرفته است. در بخش سیگار با وجود تلاش صنعت کشور برای دستیابی به اهداف صنعت دخانیات، با تداوم رفتارهای ناعادلانه شکل گرفته در برنامه هفتم با محوریت وظیفه و معافیت سیگار، تولیدکنندگان ایران. به زودی زمینگیر می شود و بازار جذابی برای محصولات غیرخوراکی امکان واردات را فراهم می کند. به گواه اعداد و ارقام در گزارش های سازمان های مسئول، این صنعت ده ها میلیارد تومان به خزانه کشور ریخته و ده ها هزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم در بازار کار کشور ایجاد کرده است.

رابعاً، به نظر نگارنده، آنچه در مقاله مذکور از سوی رئیس ستاد مبارزه با دخانیات کشور آمده است، سردرگمی اذهان عمومی با هدف کاهش جایگاه تولیدکننده ایرانی و برجسته ساختن ریشه مشکل ناشی از آن است. . استعمال دخانیات بر دوش صنایع داخلی. در جایی که مقامات بهداشتی کشور باید تقاضای محصولات دخانی را هدف قرار دهند، تنها به ارزان‌تر کردن سیگار در ایران متوسل شده‌اند و در جایی که فاقد مهارت لازم برای پیگیری دیپلماسی مؤثر برای جلوگیری از قاچاق غیرقانونی محصولات دخانی به کشور خود هستند، به کشورهای غربی متکی هستند. کشورها برای ایجاد تورم در بخش عرضه به دنبال نسخه ناقص سیاست مالیاتی هستند. این حادثه ترکیه را به عنوان پرچمدار خود در منطقه به جایی رساند که تولیدکنندگان داخلی خود را از دست داد و بازار را به شرکت های بین المللی سپرد و به دلیل گسترش قاچاق، مجبور به بازگشت شد. پیروی از سیاست منفی مالیاتی برای کاهش قیمت سیگار به مدت دو سال.

بنابراین، آنچه که عمداً یا ناخواسته نادیده گرفته شده است، مجموعه سیستم‌های مراقبتی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی است که باید برای تنظیم تقاضا به‌گونه‌ای استفاده شود که دو طرف تعادل عرضه و تقاضا متعادل شود. در راستای کاهش شیوع مصرف دخانیات در ایران. اما در سال‌های اخیر، از مصاحبه‌های مطبوعاتی گرفته تا رایزنی‌های قانونی، مسئولان مبارزه با استعمال دخانیات در کشور ما تنها بر طبل گرانی سیگار کوبیده‌اند و هیچ برنامه اقدام موفقی برای کاهش موثر تقاضا و افزایش آگاهی ارائه نکرده‌اند. . .

وی در پایان از رئیس جمهور منتخب مردم ایران خواست تا با توجه به اصول کلیدی سیاست دولت در برنامه انتخاباتی، با سلامت کلان از یک سو به موضوع خطیر عوارض دخانیات و اصلاح مالیات پرداخته شود. باید متخصصان کار کنند و با کارشناسان مشورت شود و از سوی دیگر در کار دولت همانگونه که گفته شد یک صنعت مهم کشور در اولویت قرار گیرد، مبارزه با مصرف. با متعادل کردن عرضه و تقاضا می توان آن را کاهش داد.

پایان خبر سیمارتیکل

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "توضیح شرکت دخانیات درباره مالیات و قاچاق سیگار/ توجه دولت چهاردهم برای کاهش مصرف" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "توضیح شرکت دخانیات درباره مالیات و قاچاق سیگار/ توجه دولت چهاردهم برای کاهش مصرف"، کلیک کنید.