همه دارندگان طلا، ارز، خودرو و مسکن مشمول مالیات شدند؟/ اعلام جزییات یک مصوبه مالیاتی

همه دارندگان طلا، ارز، خودرو و مسکن مشمول مالیات شدند؟/ اعلام جزییات یک مصوبه مالیاتی

به گزارش خبرگزاری سیمارتیکل، مهدی محدی باکن نظر سخنگوی سازمان امور مالیاتی درباره معافیت های قانون مالیات بر درآمد سرمایه و نحوه اعمال اثر تورم در هنگام محاسبه این مالیات ها گفت: مالیات های زیادی وجود دارد. با معافیت هایی که در قانون مالیات بر درآمد سرمایه داده شده است، شاید این مالیات از ابتدا وضع نشده است و فقط عده ای و چند درصد از جامعه مشمول پرداخت این مالیات هستند.

وی در ادامه افزود: قانونگذار برای افرادی که از شمول این گونه مالیات ها مستثنی شده اند، معافیت های بیشماری در نظر گرفته است. به عنوان مثال، در بخش املاک و مستغلات، وقتی می گوییم مالیات بر عایدی سرمایه، به این معنی است که مالیات بر تفاوت بین گزینه خرید و فروش ملک اعمال می شود.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی ادامه داد: اولاً بخش قابل توجهی از جمعیت از محدوده خارج و معاف هستند. مثلاً کسانی که ملکی دارند و می خواهند آن را بفروشند مشمول مالیات نمی شوند. یا سرپرست خانواده به عنوان سرپرست خانواده در صورتی که دارایی دیگری باشد از پرداخت مالیات معاف است. همچنین سرپرستان خانوار هنگام خرید خانه دوم از پرداخت مالیات معاف هستند.

وی همچنین افزود: کسی که خانه خود را به خانه بهتری تبدیل کند از مالیات معاف است. یعنی اگر خانه ای داشته باشد و خانه دیگری بخرد و بخواهد خانه اول را بفروشد و خانه دوم را به طور کامل تملک کند، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی شود.

موحدی گفت: نکته سوم این است که تا سه سال آینده که قانون اجرایی شود، هرکس بخواهد هر تعداد ملکی که دارد بفروشد مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نخواهد شد. زیرا سه سال تنگی نفس برای اجرای قانون در نظر گرفته شده است.

به گفته وی، اگر فردی به دلیل داشتن تعداد زیادی ملک مشمول مالیات بر عایدی سرمایه شود، این مالیات با تورم تعدیل می شود، بنابراین مالیات بر عایدی سرمایه مصداق مالیات تورمی نیست. چون قرار است تورم تعدیل شود و تورم از قیمت مسکن خارج شود. در واقع مابه التفاوت مشمول مالیات است.

بانک مرکزی تورم را مبنای محاسبه اعلام کرد

سخنگوی سازمان امور مالیاتی گفت: نرخ تورم قابل اعمال تعدیل تورم، نرخ اعلامی بانک مرکزی است. زیرا ما هیچ موسسه مستقلی نداریم که در مورد محاسبه تورم که بازار را کنترل می کند مطالعه انجام دهد.

وی افزود: گاهی اوقات می توان چیزی در مورد تورم در بازار احساس کرد، اما مشخص نیست که آیا تفاوت معنی داری در تورم هیجانی با اعداد بانک مرکزی وجود دارد یا خیر؛ بنابراین حداقل نظر ما این است که تعدیل تورم باید بر اساس آن باشد. بانک مرکزی نرخ و تعدیل تورم را اعلام کرد مالیات بر عایدی سرمایه متعاقباً اخذ خواهد شد.

محدی اضافه کرد: اگرچه بسیاری از کارشناسان اقتصادی که موافق تعدیل تورم بودند، معتقد بودند که ابتدا تورم را از دل معاملات حذف کرده و سپس از عایدی سرمایه مالیات گرفته شود. اما از سوی دیگر، ما اقتصاددانانی داریم که برعکس آن را پیشنهاد می کنند.

وی همچنین گفت: برخی از کارشناسان اقتصادی می گویند حذف مولفه تورم از مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات را بی معنا می کند. اگرچه این گروه بر این عقیده هستند، اما آنچه مصوب شده اعمال مالیات بر عایدی سرمایه پس از تعدیل تورمی است.

وظایف خانوارهای تک نفره در آیین نامه مشخص شده است

سخنگوی سازمان امور مالیاتی در پاسخ به اظهارات برخی مطلعین مبنی بر معافیت تا چهار ملک برای اشخاص حقیقی از مالیات بر عایدی سرمایه توضیح داد: در قانون چنین چیزی وجود ندارد.

وی با اشاره به شمول خانوارهای تک نفره که دارای دو ملک هستند، می گوید: این یک نفر اگر بخواهد ملک خود را به ملک بهتر تبدیل کند، مالیات پرداخت نمی کند. باید دید معیارهای تعیین سرپرست خانوار برای آیین نامه ای که به دنبال تعیین دقیق تر نحوه اجرای قانون است چیست؟ آیا خانواده تک نفره را به عنوان سرپرست خانوار تعریف می کند. در حال حاضر نظر حقوقی در این مورد ندارم.

موحدی یادآور شد: شاید مسیولیت این موضوع در آیین نامه ها و سایر بخشنامه های مربوط به مالیات بر عایدی سرمایه مشخص شود.

مالیات خودرو مشابه ملک است

سخنگوی سازمان امور مالیاتی درباره نظام مالیات بر عایدی سرمایه بر خودرو گفت: با خودرو مانند مال رفتار می شود. اگر شخصی خودرو داشته باشد از پرداخت مالیات معاف است. سرپرست خانوار می تواند دو خودرو داشته باشد و از مالیات فروش معاف شود.

وی همچنین افزود: اگر سرپرست خانواده برای اعضای خانواده خود خودرو بخرد، مجبور به پرداخت مالیات بر آن نیست. اگر فردی ده ها خودرو بخرد و نفروخت مشمول مالیات نمی شود. تبدیل یک وسیله نقلیه به وسیله نقلیه بهتر در مدت معقول مالکیت مجاز توسط قانون مشمول مالیات نیست

محدی همچنین گفت: اگر هر سال بخواهد خودروی خود را عوض کند، مالیات پرداخت نمی کند. یعنی اگر خودرو را یک سال نگه دارید و سپس بفروشید، خودرو دیگر مشمول قوانین مالیات بر عایدی سرمایه نخواهد بود.

وی گفت: اگر خودرویی مشمول مالیات بر عایدی سرمایه باشد، پس از تعدیل تورم، این مالیات از مالک خودرو اخذ می شود.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی درباره مشمول شدن خودروی خریداری شده توسط سرپرست خانوار برای اعضای خانواده توضیح داد: در صورتی که این خودرو از مهلت مالکیت 6 ماهه گذشته باشد مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نخواهد شد.

وی در ادامه افزود: در حوزه خودرو نیز مانند املاک، سه سال تنفس برای اجرای قانون در نظر گرفته شده است.

معافیت مشروط طلا و سکه از مالیات

سخنگوی سازمان امور مالیاتی درباره وضعیت مالیاتی طلا و ارز گفت: در مورد طلا و ارز شرط این است که فروش طلا و ارز از طریق صورتحساب الکترونیکی در طلافروشی دارای مجوز مجاز باشد. مبادله یا خرید ثبت پایانه و الکترونیکی فاکتور، اساسا مشمول مالیات بدون عایدی سرمایه خواهد بود.

وی تاکید کرد: مردم ضمن فروش طلا، فاکتور الکترونیکی را مطالبه کنند. در واقع طلافروش برای خرید این مقدار طلا باید یک فاکتور الکترونیکی برای فروشنده صادر کند. اگر این اتفاق بیفتد، معامله مشمول مالیات نخواهد بود.

موحدی افزود: در صورتی که فاکتور دستی باشد و یا فاکتور صادر شده مورد نظر سازمان امور مالیاتی نباشد، در این صورت از آنجایی که سامانه مبنایی برای شناسایی صحیح ندارد، مشمول درآمد جانبی و نرخ های مربوطه خواهد شد. مبنای درآمد

وی درباره احتمال ممانعت طلافروشان از ارسال فاکتورهای الکترونیکی گفت: طلافروشان در صورت عدم تمایل به ارایه این فاکتورها با جریمه سنگین مواجه خواهند شد. جریمه سنگینی برای معامله گران طلا مالیات اعمال شده بر طلا است.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی افزود: البته این جریمه پس از تصویب قانون و فراهم شدن بستر اجرایی آن اخذ می شود. باید این امکان را برای طلافروشان فراهم کنیم که هم برای خرید و هم برای خرید و فروش طلا صورتحساب الکترونیکی صادر کنند و در صورت عدم صدور صورتحساب الکترونیکی برای خرید و فروش با جریمه غیرقابل گذشت تا 9 درصد اصل مواجه خواهند شد. طلا

20 ماه برای ارایه بستر اجرایی

موحدی درباره مدت زمان تصویب و اجرای این قانون توضیح داد: قانون اجازه می دهد بستر اجرایی لازم برای اجرای مالیات بر عایدی سرمایه حداکثر ظرف مدت 20 ماه فراهم شود.

وی افزود: این طرح در حال حاضر در شورای نگهبان است. فکر نمی کنم شورای نگهبان آن را رد کند. این نهاد ناظر باید در بازه زمانی معمول خود که تقریباً 20 روز است پاسخ دهد و می توان انتظار داشت که این طرح در مجلس تصویب شود.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی گفت: رییس مجلس پس از اعلام نظر شورای نگهبان به رییس جمهور ابلاغ و رییس جمهور طرح را برای اجرا به تمامی نهادهای ذیربط ارسال می کند. 15 روز پس از ابلاغ رییس جمهور، قانون برای سازمان امور مالیاتی جاری است و باید برای اجرای بستر اجرایی مالیات بر درآمد سرمایه اقداماتی انجام دهیم.

223225

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "همه دارندگان طلا، ارز، خودرو و مسکن مشمول مالیات شدند؟/ اعلام جزییات یک مصوبه مالیاتی" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "همه دارندگان طلا، ارز، خودرو و مسکن مشمول مالیات شدند؟/ اعلام جزییات یک مصوبه مالیاتی"، کلیک کنید.