عصر یک انقراض؛ وقتی «جاده های ارواح» قربانی می گیرند

شبکه گسترده ای از «جاده های ارواح» به سرعت در اعماق جنگل های استوایی و بکر جهان در حال گسترش است و همانطور که بسیاری از کارشناسان پیش بینی می کنند، مقصد این جاده های غیرقانونی، نابودی جنگل های بارانی به ویژه در منطقه آسیا و اقیانوسیه است.

به گزارش سیمارتیکل، وجود گذرگاه ها و مسیرهای غیررسمی از میان جنگل های استوایی و نخل های روغنی و جاده های بولدوزر شده غیرقانونی همیشه نشانه ای از جنگل زدایی در آینده است.

تخریب ابتدایی ترین جنگل های بارانی جهان در سال گذشته (2023) با وجود تلاش های جهانی برای کاهش جنگل زدایی با سرعتی بی وقفه ادامه یافت و در کلمبیا و برزیل مواردی از جنگل زدایی گزارش شد، اما در مجموع، منطقه ای تقریباً به اندازه سوییس قبلاً دست نخورده بود. جنگل در سراسر جهان گم شده است

محققان محیط زیست از دانشگاه جیمز کوک استرالیا با استفاده از برنامه “نقشه زمین سه بعدی” (Google Earth) جنگل های استوایی جزایر بورنیو، سوماترا و گینه نو را نقشه برداری کردند و به وجود 1.37 میلیون کیلومتر جاده پی بردند. این جزایر 4 میلیون کیلومتر مربع از جنگل های بارانی را به ثبت رسانده اند که سه تا هفت برابر بیشتر از رقمی است که به طور رسمی گزارش شده است. پایگاه داده جاده ثبت شده است.

طبق مطالعه ای که در مجله تخصصی «نیچر» منتشر شده است، این جاده های ارواح، که شامل مسیرهای بولدوزی شده در عمق جنگل های بارانی بکر و جاده های غیرقانونی در میدان های روغن نخل هستند، معمولاً نشانه هایی از جنگل زدایی در اطرافشان در طول زمان هستند.

با توجه به نتایج فوق کارشناسان محیط زیست به این نتیجه رسیده اند که وجود این جاده ها به دلیل تسهیل پیشرفت و نفوذ بیشتر به اعماق جنگل، تهدیدی جدی و مستقیم برای جنگل های گرمسیری است که قبلاً مسکونی بوده اند. از انسان نیامده است

عصر یک انقراض؛ وقتی «جاده های ارواح» قربانی می گیرند

عبور جاده از جنگل های بارانی در حوضه کیکوری، پاپوآ گینه نو. جاده های غیرقانونی دسترسی به درختان، استخراج معادن یا پاکسازی زمین را افزایش می دهد/عکس: علمی

پروفسور بیل لارنس، یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشگاه جیمز کوک، افزود: جاده های غیرمجاز اغلب توسط طیف وسیعی از مردم، از جمله کشاورزان قانونی یا غیرقانونی، معدن چیان، چوب برها، متصرفان، دلالان زمین و قاچاقچیان مواد مخدر ساخته می شوند. .

وی تاکید کرد: توسعه این شبکه راه های غیرمجاز منجر به افزایش شدید دسترسی به مناطق طبیعی که قبلاً صعب العبور و دست نخورده بودند و این امر به نوبه خود منجر به افزایش چشمگیر تخریب محیط زیست در اثر فعالیت هایی مانند قطع درختان شد. مال من، و زمین را پاک کن.

تیمی متشکل از 200 داوطلب، نویسنده و محقق آموزش دیده در مجموع 7000 ساعت را صرف انجام این مطالعه تحلیلی کردند. آنها تخمین می زنند که نقشه برداری از تمام جاده های جهان 640000 ساعت طول می کشد.

لورنس گفت تا اواسط قرن، حدود 25 میلیون کیلومتر جاده آسفالته جدید پیش بینی می شود و 90 درصد از کل ساخت و ساز جاده در کشورهای در حال توسعه، از جمله بسیاری از مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری با تنوع زیستی منحصر به فرد، انجام خواهد شد.

وی همچنین یادآور می شود: متاسفانه یافته های جدید ما نشان می دهد که عرض و طول جاده ها در مناطق گرمسیری آسیا و اقیانوسیه بی اهمیت و نادیده گرفته شده و بسیاری از جاده ها خارج از کنترل دولت ها است. در این تلاش، طبیعت بازنده بزرگ است.

به گزارش گاردین، محققان گفتند یافته های آنها با مطالعات قبلی در کامرون، جزایر سلیمان و برزیل مطابقت دارد و این واقعیت را تایید می کند که ساخت جاده تقریباً همیشه مقدم بر نابودی جنگل های بومی است.

جنگل زدایی در آمازون؛ میلیون ها درخت برای پاسخگویی به تقاضای بازار گوشت قطع می شوند

علاوه بر این، وضعیت جنگل معروف آمازون که به اصطلاح «ریه های زمین» نامیده می شود نیز به همان اندازه نگران کننده است.

مطالعه ای که روزنامه گاردین در اواسط سال گذشته (2023) منتشر کرد، نشان داد که جنگل زدایی در سراسر برزیل بین سال های 2019 تا 2022 به طور قابل توجهی افزایش یافته است و گسترش دامداری دلیل شماره یک بوده است.

بر اساس این گزارش، بیش از 800 میلیون درخت در جنگل های آمازون تنها در شش سال برای پاسخگویی به تقاضای بازار گوشت گاو برزیل قطع شده است.

عصر یک انقراض؛ وقتی «جاده های ارواح» قربانی می گیرند

جنگل زدایی مرتبط با دامداری در شمال برزیل/عکس: AP

این در حالی است که دانشمندان و کارشناسان محیط زیست بارها در مورد اهمیت حفاظت از جنگل ها برای مقابله با بحران تغییرات اقلیمی هشدار داده اند.

به گزارش یورونیوز، این پروژه تحقیقاتی که به طور مشترک توسط سازمان غیردولتی بریتانیا “Office of Investigative Journalism”، روزنامه گاردین و دو سازمان رسانه ای دیگر انجام شد، نشان می دهد که سطح بالای جنگل زدایی در آمازون به طور سیستماتیک با دامپروری مرتبط است. . و تجارت گاوداری در برزیل.

اگرچه صنعت گاو و تولید گوشت گاو برزیل همیشه متعهد به پاکسازی جنگل ها برای ایجاد مراتع پرورش گاو بوده است.

جنگل زدایی جنگل های کوهستانی جهان یک تهدید جدی برای تنوع زیستی است

در همین حال کارشناسان محیط زیست هشدار داده اند که جنگل زدایی در مناطق مختلف جهان تنها به جنگل های استوایی یا منطقه آمازون محدود نمی شود، بلکه این پدیده نگران کننده در مناطق کوهستانی جهان نیز مشاهده شده است.

گروهی از محققان چینی قبلا در مطالعه ای جداگانه درباره افزایش جنگل زدایی در مناطق کوهستانی جهان و تاثیر مخرب آن بر تنوع زیستی گزارش کرده بودند.

این مطالعه اخیراً منتشر شده نشان می دهد که از سال 2000 حدود 78.1 میلیون هکتار یا 7.1 درصد از جنگل های کوهستانی از بین رفته است. اما مهمتر از آن، بسیاری از این تلفات در مناطق گرمسیری با تنوع زیستی بالا رخ داده است.

تیمی از محققان چینی به همراه همتایان خود از بریتانیا دریافتند که جنگل های کوهستانی جهان با سرعت فزاینده ای در حال ناپدید شدن هستند و فشار زیادی بر گونه های در حال انقراض وارد می کنند.

محققان “دانشگاه علوم و فناوری جنوبی” چین و دانشگاه “لیدز” انگلیس به طور سالانه تغییرات جنگل های کوهستانی را از سال 2001 تا 2018 بررسی کردند.

عصر یک انقراض؛ وقتی «جاده های ارواح» قربانی می گیرند

آتش سوزی جنگل در کوه های ایالات متحده / عکس: AP

نرخ سالانه جنگل زدایی بین سال های 2010 تا 2018 نسبت به سال های 2001 تا 2009 50 درصد افزایش یافته است و 5.2 میلیون هکتار از جنگل های کوهستانی را در سال از دست می دهد.

بر اساس این گزارش، بزرگترین علل از بین رفتن جنگل های کوهستانی قطع درختان (42 درصد)، آتش سوزی (29 درصد)، سوختن زمین برای محصولات غذایی (15 درصد) و کشاورزی دایمی یا نیمه دایمی (10 درصد) است.

به گفته کارشناسان، گسترش سریع کشاورزی در ارتفاعات جنوب شرقی آسیا و افزایش قطع درختان جنگل های کوهستانی، افزایش تلفات جنگل ها را تسریع کرده است.

بر اساس نتایج این مطالعه، این داستان بیشترین تلفات و سریع ترین شتاب را به ویژه در جنگل های کوهستانی گرمسیری تجربه کرده است، اما خبر خوب این است که این جنگل ها نسبت به جنگل های معتدل و کوهستانی شمالی سرعت رشد سریع تری دارند. .

بیش از 40 درصد از جنگل های حرا در برخی کشورها از بین رفته است

یکی دیگر از گیاهان بسیار ارزشمند برای زمین و ساکنان آن «جنگل حرا» است. پوشش گیاهی حرا منحصر به فرد است. ریشه آنها در خاک غرقابی و تقریباً بدون اکسیژن است. برگها و ساقه آنها نیز برای تنظیم سطح شوری مهندسی شده است.

درختان حرا بذرها را برای تولید مثل پخش نمی کنند، اما “نهال” خود را پخش می کنند (نهال اسپوروفیت جوان گیاهی است که از جنین بذر رشد می کند).

حرا در منطقه جزر و مدی بین خشکی و دریا قرار دارد و فواید بسیاری برای مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری دارد. آنها از زیستگاه حیوانات دریایی و تنوع زیستی محافظت می کنند. حرا همچنین با فرسایش سواحل مبارزه می کند.

عصر یک انقراض؛ وقتی «جاده های ارواح» قربانی می گیرند

اداره حفاظت از محیط زیست فلوریدا: چهار عامل اصلی گسترش حرا را محدود می کند: 1) آب و هوا، 2) آب شور، 3) نوسانات جزر و مدی، و 4) نوع خاک. همچنین بیش از 50 گونه مانگرو در سراسر جهان یافت می شود.

با این حال، آخرین اطلاعات به روز شده در مورد وضعیت این اکوسیستم ارزشمند و مفید نشان می دهد که برخی از کشورها بین سال های 1980 تا 2005 بیش از 40 درصد از جنگل های حرا خود را از دست داده اند و این بدان معناست که حرا زیستگاه اصلی حیوانات است.

بقای جنگل های سراسر کره زمین، به ویژه جنگل های استوایی، برای دستیابی به هدف توافق پاریس برای محدود کردن گرمایش جهانی به 1.5 درجه سانتی گراد، و همچنین چارچوب کونمینگ-مونترال برای اهداف تنوع زیستی ضروری است.

جنگلی که از طریق یک فرآیند برنامه ریزی شده به خوبی مدیریت می شود، همچنان می تواند زیستگاه مطلوبی برای گونه های گیاهی و جانوری ایجاد کند.

محققان می گویند برای محافظت از گونه های حساس در نقاط حساس تنوع زیستی، یکپارچگی جنگل باید حفظ شود، موضوعی که فراتر از جلوگیری از جنگل زدایی است.

بیش از 85 درصد پرندگان، پستانداران و دوزیستان در کوهستان زندگی می کنند. اکنون مطالعات نشان می دهد که انسان ها نیز از این مناطق بهره برداری می کنند. آسیا، آمریکای جنوبی، آفریقا، اروپا و استرالیا همگی به شدت تحت تاثیر قرار گرفته اند.

عصر یک انقراض؛ وقتی «جاده های ارواح» قربانی می گیرند

کمک به حیوانات در طول آتش سوزی در استرالیا

بیشتر تلفات در شمال آسیا ناشی از آتش سوزی جنگل ها، به ویژه در بخش های وسیعی از روسیه است. خشکسالی و آتش سوزی جنگل ها نیز خسارات قابل توجهی در استرالیا وارد کرده است.

بیش از 40 درصد از کل تلفات مربوط به جنگل های کوهستانی استوایی است که به عنوان کانون های تنوع زیستی شناخته می شوند. این مقاله بیان می کند که ایجاد مناطق حفاظت شده در کانون های تنوع زیستی باعث کاهش تلفات می شود.

پایان خبر سیمارتیکل

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "عصر یک انقراض؛ وقتی «جاده های ارواح» قربانی می گیرند" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "عصر یک انقراض؛ وقتی «جاده های ارواح» قربانی می گیرند"، کلیک کنید.