نامه رییس دیوان عدالت به وزیر علوم درباره احتساب نمرات مردودی در معدل دانشجویان

نامه رییس دیوان عدالت به وزیر علوم درباره احتساب نمرات مردودی در معدل دانشجویان

رئیس دیوان عدالت اداری در مکاتبه ای با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بر ممنوعیت «آیین نامه جزیره ای دانشگاه ها» مبنی بر درج نمرات مردودی دانشجویان در محاسبه معدل کل تاکید کرد.

سیمارتیکل به نقل از قوه قضائیه به استناد آراء متعدد هیأت عمومی دادگاه های اداری آرای شماره 931-932 مورخ 25/5/1401، 7306 مورخ 8/12/1402، 2710 مورخ 25/11/1401 و 8187. در مورخه 27/4/1402 وکلا مصوبات دانشگاهی در خصوص «شمارش نمرات مردودی دانشجویان به عنوان معدل کل» را مغایر با قانون تشخیص داد و اقدام به لغو این مصوبات کرد. اما مقررات جزیره ای دانشگاه ها در مورد موضوع مذکور متاسفانه موجب تکرار مفاد نامعتبر فوق در مصوبات سایر دانشگاه ها و افزایش پرونده های قضایی شده است.

از سوی دیگر، طبق بند 92 قانون دیوان عدالت اداری، «در صورت ابطال رأی از سوی هیأت عمومی، پس از ابلاغ رأی به شاکی یا درج در روزنامه رسمی، مفاد آن رعایت می‌شود». برای مراجعه طرف شاکی و سایر مراجع و مراجع مسئول موسسه، این قانون موضوع ماده 12 الزامی است.

هر گاه مرجع و مرجع مزبور بر خلاف مفاد رأی مزبور به درخواست رئیس دادگاه بدون رعایت مفاد ماده 83 این قانون و دعوت از نماینده قوه قضائیه، تصمیم جدیدی در مورد هر عنوانی تصویب کنند. فقط اختیار صدور مصوبه جدید، رای قبلی در هیأت صادرکننده بررسی و از تاریخ تصویب لغو خواهد شد. در صورت ابطال رأی جدید و تشخیص عدم رعایت مفاد رأی قبلی هیأت عمومی دیوان، ضابطان و اعضایی که رأی مخالف داده اند. تصمیم دادگاه مسئول جبران خسارت اشخاصی است که مشکوک شناخته می شوند و طبق ماده ۱۱۲ این قانون.

در همین راستا حجت الاسلام حکمت علی مظفری رئیس دیوان عدالت اداری در نامه ای خطاب به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: شایسته است اصول حکمرانی خوب محقق شود. و جهت جلوگیری از اتلاف بیت المال و حفظ و تضمین حقوق دانشجویان و در نهایت جلوگیری از ورود دعاوی خواهشمند است دستورات لازم را جهت ابلاغ مفاد رأی به دانشگاه ها به دیوان عدالت اداری صادر نمایید. برای تضمین حاکمیت قانون و جلوگیری از اعمال تحریم های غیرقانونی بر موسسات مذکور.

در صورت عدم انطباق مؤسسات مذکور با مفاد رأی مذکور، دیوان عدالت اداری ضمن اجرای ماده 92 قانون دیوان عدالت اداری وفق اجرای ماده 121 ق. قانون مذکور و به سازمان بازرسی کل کشور جهت حفظ حقوق و منافع مردم بیت المال ابلاغ خواهد شد.

پایان خبر سیمارتیکل

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نامه رییس دیوان عدالت به وزیر علوم درباره احتساب نمرات مردودی در معدل دانشجویان" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نامه رییس دیوان عدالت به وزیر علوم درباره احتساب نمرات مردودی در معدل دانشجویان"، کلیک کنید.