نشست بررسی نقش نخبگان در گفتمان سازی جنبش تعهد به خانواده برگزار شد

در آستانه روز جهانی خانواده:

نشست بررسی نقش نخبگان در شکل گیری گفتمان مسیولیت پذیری در قبال نهضت خانواده برگزار شد

این نشست با حضور کارشناسان در مرکز بررسی راهبردی رییس جمهور و دست اندرکاران مسایل خانواده به منظور بررسی نقش نخبگان در گفتمان سازی تعهد به نهضت خانواده برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه پژوهشی خبرگزاری سیمارتیکل، رییس جمهور سال گذشته در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل بر مفهوم «تعهد به نهضت خانواده» تاکید کرد و بر این اساس، ریاست مرکز مطالعات استراتژیک رسالت خود را دنبال کرده است. با در دستور کار قرار دادن روند شکل گیری این جنبش و ساعاتی پیش اولین نشست توسط و با مشارکت این مرکز برای بررسی نقش نخبگان در گفتمان سازی این جریان برگزار شد. کارشناسان، اساتید برجسته دانشگاه های کشور و دست اندرکاران امور خانواده.

این نشست با حضور دکتر انسیه خجعلی معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده و جمعی از کارشناسان پژوهشگاه ها و اندیشکده های مسایل خانواده برگزار شد. بهبود روند گفتار توسط نخبگان در خصوص نهضت تعهد بر عهده خانواده است.

دکتر زمانیان به عنوان رییس مرکز مطالعات راهبردی ریاست جمهوری بر لزوم ایجاد زنجیره گفت و گو برای مفهوم التزام به نهضت خانواده تاکید و ادامه داد: پیرو فراخوان ریاست محترم جمهوری بحث نخبگان است. و کارشناسان باید راه حلی ارایه دهند و نظرات خود را بیان کنند میدان نبرد مقاومت غزه نشان داد که یک خانواده چقدر می تواند در کنار موشک محکم باشد و پیام مقاومت را به جهانیان برساند. صحنه های خلق شده توسط زنان و دختران غزه برای همه ما الهام بخش و امیدوارکننده بود.

دکتر خجعلی همچنین با اشاره به اینکه اولین توصیه های مربوط به حفظ خانواده از جانب خداوند بوده است، گفت: بنیان خانواده اولین و اساسی ترین اصل جامعه است و به واقع پایه آن محسوب می شود. حفظ نسل جامعه

وی گفت: معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری برای ارتقای فرهنگ خانواده و تحکیم آن اقداماتی را در دستور کار خود قرار داده و بسترهایی را برای کمک به ارتقای وضعیت خانواده های جدید ایجاد کرده است.

خزعلی با بیان اینکه حرکتی در غرب برای کوتاه کردن خانواده طبیعی وجود دارد و این امر می تواند منجر به فاجعه شود، ادامه داد: برای ترویج حرکت تعهد به خانواده جهانی نیازمند تدوین مصادیق و تدابیر کاربردی در این زمینه هستیم. ما داریم مایلیم اولین سند تعهد به نهضت خانواده را در سطح بین المللی ارایه کنیم و این سند باید توسط همه ملت ها تصویب شود.

از دیگر موضوعات مطرح شده از سوی کارشناسان و اندیشمندان حاضر در نشست مرکز مطالعات راهبردی می توان به لزوم توجه به نقش آموزش، رسانه و فضای مجازی، مناسب سازی نظام های اداری و اجرایی کشور برای حضور موثر زنان اشاره کرد. در جامعه ایران، توجه به ظرفیت مددکاران اجتماعی کشور، در عین حال، استفاده از ظرفیت بین المللی، بهره گیری از ظرفیت سازمان همکاری اسلامی، لزوم اصلاح نقشه نهادی ملی حوزه خانواده را ضروری دانست. در داخل، بعد حرکتی موضوع و لزوم ایجاد یک جنبش یکپارچه مبتنی بر جامعه و نهادهای مردمی، گسترش مولفه بین المللی تعهد به جنبش خانواده در سطح نخبگان متحد در عرصه های مختلف است. در کشورها به بعد فرهنگی-اجتماعی مشکلات خانواده و قرار دادن مناسب نقش نخبگان در زنجیره گفتمان سازی تعهد به جنبش خانواده توجه شد.

این کارشناسان بر ضرورت تمرکز بر جنبه های مشترک همه ادیان مبتنی بر زندگی ناب انسانی تاکید کردند و خواستار نمایه سازی در سطح بین المللی برای ارزیابی و رتبه بندی کشورهای همسو بر اساس خانواده محوری یا خانواده گریزی شدند و اعلام کردند که ریشه ملی وی پیش نیازهای گسترش گفتمان جنبش «پیمان» را لازمه تمدن و فرهنگ خانواده دانست و خاطرنشان کرد: اعلام پرچمدار بودن تنها در موضوع خانواده نمی تواند در سطح بین المللی موجی ایجاد کند. و باید در این زمینه توانمند باشیم.

از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه، پرهیز از سیاسی شدن و متمرکز شدن مسایل خانوادگی بود و کارشناسان خواستار آمادگی همه جانبه برای پاسخگویی به شبهات مربوط به مسایل خانواده در سطح ملی و بین المللی شدند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نشست بررسی نقش نخبگان در گفتمان سازی جنبش تعهد به خانواده برگزار شد" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نشست بررسی نقش نخبگان در گفتمان سازی جنبش تعهد به خانواده برگزار شد"، کلیک کنید.