چطور دست و پای خواب رفته را بیدار کنیم؟

چطور دست و پای خواب رفته را بیدار کنیم؟

سیمارتیکل:

همه ما گاهی اوقات در دست ها یا پاهای خود بی حسی را تجربه می کنیم که نتیجه طبیعی فشرده سازی عصب است. هنگامی که فشار روی عصب برداشته می شود، احساس سوزن سوزن شدن اغلب به راحتی با تغییر وضعیت بدن برطرف می شود. بی حسی در دست ها و پاها پارستزی نیز نامیده می شود.

اسکانیوز در گزارشی نوشت: خیلی ها فکر می کنند چون دست ها و پاها خواب هستند، خون به این اعضا نمی رسد; اما همانطور که گفتیم بیشتر به اعصاب مربوط می شود. اعصاب مانند سیم های بسیار نازکی هستند که در سراسر بدن جریان دارند و پیام های عصبی را بین مغز و بدن منتقل می کنند.

وقتی روی پاهای خود می نشینید، اعصاب این ناحیه تحت فشار قرار می گیرند. این اعصاب به طور معمول نمی توانند پیام رد و بدل کنند و به همین دلیل است که در این مرحله، اتصالات عصبی مختل می شود و شما چیزی احساس نمی کنید.

یکی از عصب های پا که می توان آن را نیشگون گرفت، عصب فیبولار است که در امتداد کنار زانو قرار دارد و اغلب زمانی که پاهای خود را برای مدت طولانی روی هم می زنید، نیشگون گرفته یا پیچ می خورد.

هنگامی که می ایستید یا پاهای خود را حرکت می دهید، اعصاب دیگر تحت فشار نیستند و پس از چند ثانیه گزگز، پاهای شما به سرعت به حالت عادی باز می گردند.

سایر مشکلات جدی تر، مانند انقباض عروق و محدودیت جریان خون نیز می توانند باعث آپنه خواب شوند. اگر دایماً با این مشکل مواجه هستید، لازم است برای معاینه و تشخیص علت به پزشک مراجعه کنید.

عوارضی که ممکن است باعث خواب آلودگی یا احساس گیجی شود:

– فشردگی یا درگیری عصب: اغلب اوقات یک عصب می تواند از ابتدا در ستون فقرات در هم پیچیده یا پیچ خورده و همزمان به پاها و انگشتان دست برود. فیزیوتراپی اغلب می تواند این بیماری را درمان کند. اما در موارد شدیدتر نیاز به جراحی است.

شاید خوابیدن روی پاها یا بی حسی و گزگز احساس خوبی نباشد. اما به زودی از بین خواهد رفت. اما اگر اغلب زمان زیادی طول می کشد تا به حالت عادی برگردد، یا اگر به طور مکرر اتفاق بیفتد، ممکن است اعصاب شما آسیب ببیند.

– کمبود ویتامین ها و مواد مغذی: ویتامین های گروه B و سایر مواد مغذی که برای عملکرد اعصاب ضروری هستند در نتیجه رژیم غذایی نادرست به مقدار کافی به بدن نمی رسد.

– بیماری های سیستمیک: مشکلات تیرویید، بیماری های کبدی و کلیوی، التهاب مزمن، دیابت و عدم تعادل هورمونی از علل احتمالی مشکلات عصبی هستند که می توانند منجر به به خواب رفتن و بی حسی در دست ها و پاها شوند.

نوروپاتی: علایم نوروپاتی می تواند از بی حسی کامل تا سوزش شدید متغیر باشد. نوروپاتی یکی از عوارض شایع دیابت است.

چگونه یک فرد خوابیده را بیدار کنیم؟

یک راه حل ساده این است که بلند شوید و راه بروید. با حرکت دادن قسمت هایی از بدن که خواب هستند، گردش خون عادی شده و فشار کاهش می یابد. راه حل دیگر اگر بازوها یا پاهای شما مدت زیادی طول بکشد تا بیدار شوند، شل کردن عضلات گردن است. ماساژ این قسمت می تواند تنش عضلانی را کاهش دهد و مسیرهای عصبی را باز کند و جریان آنها را بهبود بخشد.

کم آبی اغلب می تواند راه رفتن در خواب را تشدید کند. بنابراین، نوشیدن آب هر زمان که دست ها یا پاهای شما به خواب می روند مفید است و به دفع سموم و اسید لاکتیک انباشته شده در عضلات کمک می کند.

در نهایت بهترین توصیه ای که می توان برای جلوگیری از به خواب رفتن کرد این است که هر چند دقیقه یکبار وضعیت بدن خود را تغییر دهید و عضلات خود را کشش دهید.

چه زمانی گزگز یا بی حسی در دست و پا طبیعی نیست؟

وقتی پاهای شما به خواب می روند، فقط چند ثانیه طول می کشد تا به حالت عادی برگردند. شاید خوابیدن روی پاها یا بی حسی و گزگز احساس خوبی نباشد. اما به زودی از بین خواهد رفت. اما اگر اغلب زمان زیادی طول می کشد تا به حالت عادی برگردد، یا اگر به طور مکرر اتفاق بیفتد، ممکن است اعصاب شما آسیب ببیند. علاوه بر این، مهم است که بدانید بی حسی در پاها می تواند نشانه ای از یک بیماری باشد. اگر پاهای شما به طور غیرمعمول برای مدت طولانی بی حس است، حتما به متخصص پا مراجعه کنید و علایم خود را شرح دهید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "چطور دست و پای خواب رفته را بیدار کنیم؟" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "چطور دست و پای خواب رفته را بیدار کنیم؟"، کلیک کنید.